Skönlitteratur

Ingrid Löfgren. Foto: Hugo Löfgren.

Ingrids bästa ljud- och talböcker 2014

Publicerat 19 december 2014 | Av |

Ingrid jobbar med Specialmedia på Plan 1. Där kan du låna ljudböcker och talböcker bland annat. Och hennes uppmaning är: Läs med öronen! Fördelen med inlästa böcker är att du kan läsa dem överallt – gående, springande, diskande och till och med i mörker. Du kan läsa i smyg under tråkiga möten, sega julmiddagar och Kalle Anka på teve. Prova du också!

God jul: en berättelse

När författaren som läser sin egen bok dessutom är skådespelare, så är det bäddat för en fullträff. Jonas Karlssons tänkvärt underfundiga God jul, som kom i bokform förra året, finns nu också som efterlängtad ljudbok.

Det lackar mot jul och i kommunhuset smider man planer på att – trots tal om svångrem och kris – överraska kommunens invånare med en julpyntad husfasad. Chefen kläcker den lysande idén att man ska placera de gamla elljusstakarna i vissa fönster, så att de, när de är tända, bildar orden ”god jul”. Eftersom personalen misstänker dolda motiv för manövern, är den inte särskilt samarbetsvillig. Replikerna är klockrena och kolossalt underhållande. Mitt glada leende stelnar dessvärre i takt med att stämningen börjar påminna om den i Franz Kafkas romaner. Även om ljudboken utspelar sig i ett kommunhus, så kommer du att tycka att det är just din arbetsplats som Jonas Karlsson porträtterar.

God jul är perfekt att lyssna till under jul-pysslandet i köket eller i bilen på väg till släkten i Värnamo dagen före julafton.

Skymningslandet

År 1943 inträffade något traumatiskt i Florence Wendmans liv som fick hennes inre klocka att stanna. In i hennes liv på den gamla herrgården Glimmenäs utanför Uppsala kommer, av en slump, Martina och några andra vinddrivna ungdomar. Den åttiosjuåriga Florence Wendman tilldelar, likt en regissör, ungdomarna olika roller: husa, sekreterare, judisk flykting och gårdskarl. Utstyrda i kläder och frisyrer från fyrtiotalet spelar de med i den privata teaterpjäs som dag efter dag sätts upp på herrgården. Glimmenäs blir för deltagarna ett gömställe från den hårda, osäkra världen utanför. Frågan är hur långt ungdomarna är beredda att gå för att behålla sin trygghet?

Skymningslandets författare Marie Hermanson svingar likt en magiker sitt trollspö över sina berättelser, så de blir förtrollade och inte sällan skrämmande. Hon är en mästare på att skapa stämningar och har en fantasi som överträffar de flestas. Så fort vi inbillar oss att vi fått grepp om historien ändrar den plötsligt riktning. Även om författaren placerar sina romankaraktärer i en slags alternativ verklighet, så står hon med båda fötterna stadigt på jorden. Marie Hermansons elfte roman Skymningslandet belyser ungdomars tuffa situation när det gäller att hitta arbete och bostad.

Inläsaren Kerstin Andersson leder oss rutinerat och inte det minsta påträngande genom den spännande berättelsen. När jag lyssnar på den till skivantalet inte särskilt omfattande romanen, så är det med ivrig förväntan, som jag byter cd i spelaren.

Erik och Margot (endast inläst som talbok)

Oavsett om Per Wästbergs pappa Erik – som levde ett hemligt dubbelliv – var en skitstövel eller inte, så är Per Wästbergs Erik och Margot: en kärleksberättelse en fantastisk och rörande lojal kärleksförklaring från en son till sin far. Per Wästbergs far var journalist och det är med lika delar fascination och fasa man tar del av tidningsvärldens utsvävande livsstil i huvudstaden på 1930-, 40- och 50-talen. Det var ett nattsuddande, rökande och festande som kom att stå Wästberg den äldre dyrt. Han dog före femtio.

Inläsaren Hans Cederbergs behagliga stämma förminskar inte den underbara tids- och Stockholmsskildringen. Språket är makalöst. Jag föreslår att Per Wästberg hädanefter ska föräras två stolar att sitta på i Svenska Akademien.

Önskar du växla perspektiv, men hålla dig kvar i den Wästbergska familjesfären, läs talboken Om man håller sig i solen av Johanna Ekström, Per Wästbergs dotter. Hon har ärvt sin fars utsökta förmåga att handskas med orden och har också varit tvungen att hitta ett sätt att förhålla sig till sin pappa och hans handlingar. Talboken är förtjänstfullt inläst av Kerstin Andersson.

Du som har en läsnedsättning kan välja och vraka mellan astronomiska 100 000 nedladdningsbara talbokstitlar. Du som rätt och slätt älskar att lyssna på böcker är inte lottlös. Ljudbokshyllorna på folkbiblioteken i Göteborg fylldes, bara i år, på med ungefär 300 titlar på cd och mp3. Inläsningarna är i toppklass. Prova du också att läsa med öronen! Välkommen till avdelningen Specialmedia, plan 1!

PS. Vet du förresten vad som skiljer en talbok från en ljudbok? Inte? Den som fått regeringens tillstånd får läsa in alla böcker – utan medgivande från författare eller förlag – enligt paragraf 17 i upphovsrättslagen. I gengäld kräver man att dessa talböcker endast får lånas av dig som har svårt att tillgodogöra dig tryckt text av någon anledning, till exempel på grund av synskada, dyslexi, afasi eller tillfälligt läshandikapp. Vad ljudböcker anbelangar är det däremot fritt fram för alla att låna. De är kommersiellt utgivna och många gånger inlästa och tolkade av våra främsta skådespelare.

2 svar till “Ingrids bästa ljud- och talböcker 2014”

1. Hej Ann,
    stadsbiblioteket.nu är vår blogg och kommer inom kort att även informera om öppettider under egen flik i menyn. Du hittar våra öppettider på vår hemsida på goteborg.se: http://bit.ly/1JCqrTf