Boktips, E-böcker, Facklitteratur
Omslag till Ok, amen av Nina Solomin

Omslag till Ok, amen av Nina Solomin. Wahlström & Widstrand.

Bland ultraortodoxa judar i New York

Publicerat 25 januari 2021 | Av |

Nu har jag minglat för glatta livet med chassider i stadsdelen Williamsburg i Brooklyn.

Det är Nina Solomins intressanta och nyansrika reportagebok Ok, amen: om kärlek och fientlighet i chassidernas New York: dokumentär (2012) jämte Deborah Feldmans skrämmande självbiografi Unorthodox : the scandalous rejection of my Hasidic roots (2012) som har gett mig tillträde till chassidernas vanligtvis slutna värld.

Feldman har ett inifrånperspektiv, medan Solomins blick är en nyfiken utomståendes. Båda författarnas böcker har nyligen glädjande dykt upp i nyutgåva, säkerligen på grund av den uppmärksammade superspännande Netflix-serien “Unorthodox”, som löst baserar sig på Feldmans skildring av sin egen mödosamma frigörelse från förtryck.

Nina Solomin arbetade som frilansjournalist i New York på 1990-talet och hyrde en lägenhet i Williamsburg, som gränsade till chassidernas territorium. När hon betraktade dem på gatan erfor hon en märklig samhörighetskänsla, eftersom de påminde henne om släktingarna i Polen.

Efter andra världskrigets slut var de ortodoxa judarna nästintill utraderade i Europa. I Williamsburg gjorde de överlevande sitt yttersta för att rekonstruera den gamla världen. Männens yviga skägg, långa svarta rockar, vidbrättade pälshattar och tinningslockar är ekon av en svunnen värld, av judiskt byliv i östeuropa i början på 1700-talet.

Chassiderna lever sina liv till punkt och pricka efter Torans bud och beblandar sig inte med samhället i övrigt. Om något har de blivit rigorösare i sin religionsutövning än tidigare.

Jiddisch är språket man hör på gatorna i Williamsburg, men hebreiska och ungerska är också gångbara. Engelska lär man sig först i klassrummet och talas därför ofta med brytning. Chassiderna driver sina egna skolor och sin egen kollektivtrafik. Teve, radio och sekulära tidningar är bannlysta. Kommunala bibliotek är minerad mark.

Trots idoga försök, visade det sig vara näst intill omöjligt att komma chassiderna inpå livet. För att inte skrämma bort dem bytte Nina ut sina tajta jeans och korta linnen mot sedesammare plagg. Hennes ansträngningar möttes i bästa fall av ointresse, emellanåt av fientlighet.

Män och kvinnor lever strikt segregerade. En man får inte ha ögonkontakt med en kvinna eller ens gå bakom henne. För kvinnor är ledordet blygsamhet: modesta kjollängder, tjocka svarta strumpor och blusar som är sedesamt knäppta i halsen är det som gäller. Gifta kvinnor döljer sitt hår under en peruk och gärna också under en hatt. Är man riktigt from rakar man av håret helt och hållet.

Många barn är normen och kvinnans centrala uppgift är hemmet, även om vissa också förvärvsarbetar. Man gifter sig tidigt och bor kvar hemma tills bröllopet, som arrangeras av ens föräldrar, inte sällan med hjälp av en äktenskapsmäklare. De unga tu ses högst tre gånger med förkläde före bröllopet, som är en kostsam historia. Till och med en anspråkslös tillställning omfattar ett par hundra gäster(!).

Det tog nio långa månader innan Nina äntligen blev hembjuden till en chassidisk familj. Så småningom fick hon också vara med vid ett bröllop, fira nyår samt följa med till synagogan. När hon väl blev insläppt möttes hon av idel gästfrihet och generositet. Hon fick till och erbjudande om ett arrangerat äktenskap med en chassidisk man.

Ok, amen går även att låna som e-bok medan Unorthodox (på engelska) finns att tillgå antingen som e-bok eller e-ljudbok. Ladda ned appen Libby och logga in med bibliotekskort och pinkod.