Skönlitteratur

Detalj ur omslaget till "Han är tillbaka" Pocketförlaget.

Hör oss boktipsa i p4 Göteborg

Publicerat 12 januari 2016 | Av |

Flera av våra bibliotekarier tipsar på tisdagar 11:30 i P4 Göteborg. Denna gång är temat ”alternativa slut på 2:a världskriget”.

Klicka här så kommer du direkt till boktipset!

Han är tillbaka

Timur Vermees bok Han är tillbaka från 2012 är en politisk satir där Adolf Hitler vaknar upp utomhus i Berlin 2011. Det sista han kommer ihåg är att han och Eva Braun sitter i bunkern 1945. Han får tillfälligt bo i en tidningskiosk i en park hos en försäljare som tycker han är den bästa Hitler-imitatör han någonsin sett. Han presenterar Hitler för två av hans kunder som är tv-producenter som imponeras av Hitlers förmåga att aldrig gå ur karaktär. Så börjar Hitlers resa mot att bli Tysklands nya medie-kelgris. Han hyllas han för sin samtida politiska satir och snart vill alla politiska partier att han företräder dem. Han värvas till Tysklands största talkshow, blir youtube-stjärna och startar en egen webbsida.

Hans sätt att tala och hans beteende i samtiden blir såklart bisarrt och underhållande men författaren har läst på och fångar det byråkratiska tal och skrift som Hitler använde. Och här är det svåra, vad är humor och vad är ett sätt att göra Hitler rumsren? I Tyskland var boken en stor försäljningssuccé och den har översatts till 32 språk, bland annat svenska. Den har såklart debatterats, får man göra Hitler rolig på detta vis? Även som tysk? Boken har en djupare mening, där det blir tydligt att vi har svårt att lära av historien, och att inget samhälle är immunt mot populism.

Mannen i det höga slottet

I boken Mannen i det höga slottet av Philip K Dick från 1962 vann Tyskland och Japan kriget och delade på USA. I boken styr japanerna över västra USA och Tyskarna i östra. I mitten finns ett ingenmansland. Boken börjar hos en amerikansk antikvitetshandlare i San Fransisco. Han livnär sig på att förse rika japaner med autentiska amerikanska konstverk. Detta har öppnat upp för en svart marknad där det florerar falska antikviteter. Vi får möta förfalskaren Frank var specialite är att tillverka ”Vilda Västern”-vapen. En kund till både antikvitetshandlaren och förfalskaren är Mr. Tagomi som hamnar mitt i en diplomatisk spionhistoria för att förhindra ett närstående krig mellan Japan och Tyskland som båda genomgått stora förändringar efter krigsslutet. Vi får också möta förfalskaren Franks exfru Juliana som genom slumpen befinner sig i ett möte med författaren till den bok (”Gräshoppan släpar sig fram”) som binder alla dessa huvudpersoner samman. Den är skriven av en man som bosatt sig i ingemanslandet i bergen mellan Japan och Tyskland. Och boken handlar om vad som hade hänt om Tyskland förlorat kriget och har på så sätt blivit ett slags hopp för den ockuperade befolkningen.

Philip. K Dick är en oerhört välkänd författare och denna bok är just nu en hyllad tv-serie på Amazon. Och hans verk står bakom filmsucceer som Total Recall, Minority Report, Blade Runner och the Adjustment Bureau. Runt författaren finns en kult och hans inflytande på vår populärvetenskapliga samtid är svår att greppa.

The Yiddish Policemen’s Union

The Yiddish Policemen’s Union från 2007 av Michael Chabon finns inte översatt till svenska. Den utspelar sig i Alaska där det 1941 sattes upp ett tillfälligt flyktingboende för judiska flyktingar. Verklighetens historiskrivning i denna bok är annorlunda, här mördades inte John F Kennedy och det har varit ett längre Kubansk krig bland flera andra exempel. Sitka, där denna polis-roman utspelar sig är numer en stor yiddish-talande stad. Huvudpersoner är poliserna Landsman och Berko. De utreder ett mord i samma unkna hotell som Landsman bor på. Det visar sig vara sonen till Sitkas största maffiaboss. De två poliserna, och framförallt Landsman, dras ned i en härva av politiska och religiösa konflikter där kopplingar till Landsmans och Berkos egna familj är starka. Detta är en vindlande bok som prisades med flera science-fiction priser. Michael Chabon har tidigare också tilldelats Pulitzer-priset.