Nedräkningen, Skönlitteratur

Sportkommentatorn Christian Olsson. Foto: Mattias Ahlm

43 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 11 mars 2014 | Av |

– Obegripligt mycket böcker i ändlösa hyllor och vänliga bibliotekarier som vet allt, det är drömbiblioteket för sportkommentatorn Christian Olsson. Om 43 dagar öppnar nya Stadsbiblioteket. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare varje dag fram till invigningen.

Christian Olsson är en av Sveriges Radios mest snabbkäftade sportkommentatorer, och arbetar också som programledare i P4 Göteborgs morgonprogram. Under hösten kunde vi dessutom se honom svettas, skämta och svara både rätt och fel i SVT:s På spåret.

Vad är det bästa med bibliotek?
Möjligheterna och mötena. Det rofyllda och drömmarna som bor där.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
Det har obegripligt mycket böcker i ändlösa hyllor, många spontant vänliga bibliotekarier som vet allt och har hur mycket tid som helst och förutom att svara på mina frågor dessutom kommer med tips om ännu fler, ännu bättre upplevelser och böcker.

Har du ett favoritbiblioteksminne?
Den lycka som infann sig när den tyska akvarietidskriften fanns på plats i den där kartonglådan bakom disken i stadsbibliotekets entrévåning. Oftast var den utlånad men i bland så!

Vilken är den bästa bok du läst?
Liftarens guide till galaxen.

Vad läser du just nu?
Jag håller alltid på med tre-fyra av Fritiof Nilsson Piratens böcker och har i genomsnitt hunnit till sidan 8, eller mening 20 i böckerna. Dessutom försöker jag läsa många Alice Munro-samlingar och En man som heter Ove samtidigt.

Vad hoppas du hitta i det nya Stadsbiblioteket?
Jag hoppas att det bland alla böcker och bibliotekarier också går att få gott kaffe.