Nedräkningen, Skönlitteratur

Ola Nilsson. Foto: Cato Lein.

23 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 31 mars 2014 | Av |

Böcker, tystnad och ett rum för koncentration Om 23 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbibliotek på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta personer fram till invigningen den 23 april. Idag är det författaren Ola Nilssons tur.

Vad är det bästa med bibliotek?

Det bästa med bibliotek är böckerna och tystnaden som skapar ett rum för koncentration och bildning mitt i staden (eller mitt på landsbygden för den delen). För min del har jag levt ett väldigt ambulerande liv och som ung var jag ofta utan bostad. Då var biblioteken runt om i landet alltid en plats jag kunde sitta och läsa och skriva på. Jag har skrivit alla mina böcker helt eller delvis på olika bibliotek. Bibliotek är fortfarande ett av mina ”arbetsrum”.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?

Böckerna och tystnaden, återigen, är det som är det viktigaste för mig. Det kan se ut hur som helst egentligen. Men om jag ska nämna några så gillar jag läsesalen på Göteborgs universitets humanistiska bibliotek, läsesalen på Nobelbiblioteket och Medborgarplatsens bibliotek i Stockholm. Stadsbiblioteket i Östersund tycker jag också om.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?

Återigen måste jag säga böcker och tystnad. Filmer, event och musik finns ju precis överallt i resten av samhället, så därför tycker jag att biblioteken ska ägna sig åt böcker. Varför laga något som inte är trasigt och som har fungerat i mer än två tusen år? En läsesal med bord som man kan läsa och skriva vid är det enda jag hoppas på. Och tystnad.

Har du ett favoritbiblioteksminne?

Kanske minnet av att komma in och sätta sig bredvid en främmande människa (som är tyst) med en bok eller ett anteckningsblock och sjunka in i en annan värld.

Bästa och sämsta boken?

Det är ju så svårt att säga vilken som är den bästa boken. Vissa böcker har betytt mycket, men är för den skull inte de bästa, och vissa är otvivelaktigt bra, men har inte betytt lika mycket. Men några av de bästa som dessutom har betytt mycket är Virginia Woolfs The Waves, J.D. Salingers böcker, Aksel Sandemoses Varulven, Carson McCullers The Ballad of  the sad café och Mirjam Tuominens fyrtiotalsnoveller. När det gäller den sämsta boken vet jag inte. Jag läser bara bra böcker.

Just nu läser jag Marjaneh Bakhtiaris Godnattsagor för barn som dricker, Ring Lardners Haircut and other stories, Katarina Frostensons Tre vägar, Lars Noréns En dramatikers dagbok 2005-2012 och Handrens Skandinavien: en annan ö av rökelse. Jag lyssnar på Element of crime och Syl Johnson som jag precis fått hem på nypressad vinyl.

Här hittar du böckerna av Ola Nilsson.