Gammalt
Bokhandlare Åbergs skyltfönster med antisemitisk propaganda, Stockholm 1941. Foto: Historisk Bildbyrå / Karl Sandels samling

Vad visste Sverige om Förintelsen?

Publicerat 11 april 2023 | Av |

Utställningen Sverige och Förintelsen kommer till Göteborg och visas på Stadsbiblioteket under året. Utställningen är skapad av Forum för levande historia och den handlar om Sveriges och svenskarnas roll och relation till Förintelsen. Vad visste vi egentligen?

Inlägget är från 2023-04-11 och är inte längre atuellt.

Utställningen Sverige och Förintelsen granskar Sveriges och svenskarnas relation och hållning till Förintelsen. Den lyfter fram enskilda individers mod, men också dåtidens rädsla och passivitet, grundad på nationalism och opportunism. Innehållet är fördelat på tre tidsperioder under åren 1933–1946 och tematiskt uppdelat i neutralitets-, press- och handelspolitik, antisemitism, flyktingpolitik, flyktingmottagande och hjälpinsatser.

Det har snart gått 80 år sedan de tyska koncentrationslägren befriades och andra världskriget avslutades, men ännu är vi i Sverige inte klara med Förintelsen. Det känns nu inspirerande att utställningen fortsätter till Göteborg. Vi behöver alla dra lärdom av historien för att förstå vikten av att stå upp för demokratin och allas lika värde varje dag, säger Petra Mårselius, överintendent på Forum för levande historia.

Petra Mårselius inviger utställningen kl. 16 på fredag 14 april. Marcel Rådström, pedagog vid Forum för levande historia, ger en introduktion till utställningen och det blir även musik med gruppen Salamander som bjuder på vacker och känsloladdad folkmusik ur olika judiska traditioner.

Utställningen har tidigare visats hos Forum för levande historia i Stockholm och ska nu visas på flera håll i Sverige. Först ut är Göteborgs Stadsbibliotek.

Jag tror att utställningen kan vara sevärd för alla som har ett intresse för historia och samhällsfrågor. I en tid som präglas av historierevisionism och konspirationsteorier är det oerhört viktigt att fortsätta påminna om vad som faktiskt hände under Förintelsen, säger Martin Holmquist, programsamordnare på Stadsbiblioteket.

Riktar sig till allmänheten och skolor
Utställningen är öppen för allmänheten men riktar sig även till elever i högstadiet och gymnasiet.

Vi ser att det finns ett stort intresse för utställningen inom skolan och de flesta av vårens skolvisningar är redan uppbokade. Vi kommer erbjuda fler tider till hösten och kommer även erbjuda guidade visningar för allmänheten, säger Martin Holmquist.

Utställningen visas i Stadsbibliotekets utställningshall mellan 14 april till 10 december. Utställningen visas med stöd från Levande historia i Göteborg.

Skolklasser på högstadiet och gymnasiet kan boka in sig på guidad visning. Skolpersonal bokar via KuBo.

Pressvisning
Vid pressvisningen kl 11.00, 14 april medverkar överintendent Petra Mårselius, överintendent och myndighetschef för Forum för levande historia, samt Marcel Rådström, pedagog vid Forum för levande historia.

Flera program under våren
Under våren hålls flera programaktiviteter på Stadsbiblioteket med koppling till utställningen. Det kommer även erbjudas guidade visningar för allmänheten.

Fredag 14 april, kl. 16:00–17:00

Vernissage med tal och musik

Torsdag 20 april, kl. 18:00–19:00

Vad visste Sverige om Förintelsen? Föreläsning om Sverige under Förintelsen.

Tisdag 2 maj, kl. 18:00–19:00

Inte som lamm till slakt – Judiskt motstånd under Förintelsen. Författarsamtal med Kenneth Hermele.

Tisdag 16 maj, kl. 12:00–13:00

Nordisk högerextremism från 1918 till i dag. Ny rapport från Segerstedtinstitutet.

Kontakter

Martin Holmquist, programsamordnare på Göteborgs Stadsbibliotek.
Telefon: 031 – 368 34 15 | 072 – 856 74 09
E-post: martin.holmquist@kultur.goteborg.se