Boktips, E-böcker, Skönlitteratur
Omslag till The Years of Rice and Salt av Kim Stanley Robinson. Bantam Books.

The years of rice and salt

Publicerat 13 december 2020 | Av |

Kim Stanley Robinson är en av samtidens viktigaste science fiction-författare med bland annat böcker som den hyllade Mars-trilogin (en riktig terraformingklassiker), 2312 (om vår framtid i solsystemet), Galileo’s dream (om vad Galileo såg då han riktade teleskopet mot Jupiter) och Shaman (som utspelar sig under istiden för 32 000 år sedan) på sin ”har gjort-lista”.

Den bok som är i fokus här — The years of rice and salt — är egentligen inte science fiction men tillhör en sub-genre som ändå, av tradition, ofta sorteras under SF-paraplyet.

Med sina 780 sidor är den, som många av Kim Stanley Robinsons böcker, en mäktig bok, och en inte helt lätt att skriva om på ett rättvist sätt (den behöver — som en ofta säger — upplevas) men den är utmärkt för den som vill tänka hur det kunde varit om det inte blev som det blev. Hur vår historia är en lång rad slumper och händelser stora som små. Det ska sägas att om en inte har vår historia helt solklar framför sig så krävs en del Googlande, men det behöver ju inte vara en nackdel — en lär sig också ofta en hel del av att läsa Robinsons böcker.

Boken är alltså en kontrafaktisk historieskrivning (alternativhistoria räknas som en sorts science fiction eller ”what if”-litteratur) och är en roman som utgår ifrån att 99% av Europas befolkning dog av digerdöden på 1300-talet och inte en tredjedel, som faktiskt var fallet. Det är alltså mot bakgrund av detta som Kim Stanley Robinson undersöker historiens gång, vad som kunde hänt (”what if”) och hur det skulle kunnat se ut nu då andra folkgrupper mötte ett mer eller mindre tomt Europa, och hur det (skulle) kunnat utforma vår värld och vår historia.

Ett stort tema i romanbygget är vetenskap, filosofi och religion (kanske några av de största formarna av vår historia) och eftersom kristendomen är mer eller mindre utdöd så ges andra trossystem mer spelrum och tillåts att interagera med och reagera på varandra. Boken gör nedslag i vår historia fram till tidigt 2000-tal och i varje kapitel får vi möta vanliga människor, härskare, filosofer, naturvetare och soldater som på olika sätt existerar i sitt land och sitt kulturella och historiska sammanhang. Alltså, precis som vi fast förr i en något annorlunda värld.

Och här känns det som läge för några, hoppas jag, lockande exempel ur boken som består av tio ”böcker”, eller nedslag. I bok tre är vi med om en misslyckad kinesisk militärkampanj mot Japan som tar en oplanerad (och till viss del hjärtevärmande) vändning samt leder till ett besök på en oväntad kontinent, i bok fyra möter vi en alkemist i Samarkand (i Uzbekistan) som tar de första stegen mot modernt vetenskapligt tänkande, en process som tar sin början efter att ett högt fysiskt pris betalats och i bok nio följer vi en ung kvinna som försöker navigera och existera bland konsekvenserna av det Långa kriget i ett både främmande och igenkännbart Europa.

Slutar här för mer kan egentligen inte sägas utan att förstöra läsningen och känslan av förundran. Den stora behållningen med boken, utöver Robinsons rika språk och lärdom, är att vi får betrakta de stora historiska förloppen från myrperspektivet. Det är väldigt bekant men också främmande och det behöver, som sagt, upplevas.

The years of rice and salt finns även som e-bok i appen Libby för dig som vill börja läsa direkt! Logga bara in med bibliotekskortnummer och PIN-kod så är du igång!