Boktips, E-böcker, Skönlitteratur
Omslag till We who are about to... av Joanna Russ.

Omslag till We who are about to... av Joanna Russ. Wesleyan University Press

Robinson Crusoe och två andra

Publicerat 1 juli 2020 | Av |

En Robinsonad är en berättelse som handlar om att bli strandsatt eller fast på en öde plats som en inte kan ta sig ifrån. Själva namnet Robinsonad kommer från Daniel Defoes klassiker Robin Crusoe – en bok som krattat banan för andra.

Men kanske först något om boken Robinson Crusoe av Daniel Defoe (publicerad första gången i april 1719) om inte annat så för minnets skull. En ung Robinson trotsar sina föräldrar och ger sig ut på havet, lider skeppsnöd några gånger (blir dock inte avskräckt från livet till havs), blir slav i Marocko, rymmer och hamnar i Brasilien där han startar en plantage. Det är på vägen från Brasilien till Afrika för att köpa slavar till sig och några plantagekollegor som skeppet förliser och han, som enda överlevande, hamnar på ön. Ganska snart börjar Robinson bygga en minicivilisation.

Temat ensam-på-öde-ö är djupt rotat i oss och känns som en självklar del av vår kultur och populärkultur (tänk till exempel på Expedition Robinson som sänts i omgångar ända sedan 1997). En slarvig Wikipedia-Googling ger också en diger lista på böcker som på olika sätt tar upp temat, alltifrån Jonathan Swifts klassiker ”Gullivers resor” (först publicerad 1726) till Andy Weirs superhit Ensam på mars från 2011. Filmer finns det såklart också ett gäng av.

Men eftersom detta ändå i slutändan är tänkt att handla om böcker färgade av arvet från Daniel Defoes odödliga Robinson, och alla omöjligt kan nämnas här, så väljer jag två, inbördes olika, Robinsonader ur högen.

En grupp människor är strandade på en öde obebodd (och till stora delar obeboelig) planet med bara lite mat och material. De är avskurna från övriga mänskligheten, utan hopp att återvända eller bli räddade. Männen i gruppen vill börja om, och skaffa barn, medan vår namnlösa protagonist inte vill och gör motstånd. Hon tror heller inte att överlevnad där de befinner sig är möjlig i det långa loppet. Längre fram i boken eskalerar situationen obehagligt och för att i slutändan undvika våldtäkt tvingas hon ta till drastiska åtgärder. Det är, i grova drag, huvudhandlingen i Joanna Russ feministiska kortroman We who are about to….

J.G. Ballards (känd kanske främst för boken Empire of the sun som blev film 1987) roman Concrete island (1974) beskriver en avhumaniserad samtid då en olycka strandsätter Robert Maitland på sin öde ”ö” mitt bland korsande motorvägar alldeles utanför London. Där Defoe beskriver en ensamhet omgiven av öde hav och Russ en av väldiga avstånd i tom rymd så väljer Ballard att låta sin robinsonad utspela sig på en plats full av aktivitet och människor. Utsattheten är dock inte för den sakens skull mindre då alla försök att kalla på hjälp misslyckas och bilar i långa rader bara far förbi. Ballard vrider förtvivlat till temat då Maitland tvingas försöka överleva på sin ö av betong mitt i civilisationen endast några få meter från andra människor och räddningen.

Och under läsningen av dessa finns alltså historien om Robinson Crusoes ensamhet och skräck med. Den namnlösa i We who are about to… har visserligen andra med sig från början men situationen de befinner sig i plockar fram deras mörka sidor, sidor som gör henne i praktiken ensam. Robinson fruktar de ”vildar” han efter ett tag tror finns på ön och på den öde planeten flyr vår protagonist från, gömmer sig för och kämpar mot de hon en gång, för inte så länge sedan, betraktade som vänner och allierade. I Concrete island blottläggs en av vårt samhälles blindaste fläckar och visar tydligt att inte bli sedd är att vara helt ensam även om en befinner sig mitt i gruppen. Alla dessa är, om en vill, helt enkelt olika typer av öde öar.

Samtliga av böckerna ovan är mer komplexa och mycket mer händer i dem och alla är de läsvärda. I slutändan är tipset, om en inte läst Daniel Defoes klassiker, ändå att börja med Robinson Crusoe

(Vi har tyvärr inte så många exemplar av den oavkortade ”vuxna” versionen, men den finns som e-bok både på svenska och engelska! Du hittar också We who are about to… och Concrete Island i Libby.)