Barnböcker, Boktips
Omslag till Handbok för storsamlare av Linnéa Krylén. Opal Förlag

Om samlande, sorterande och sakletande

Publicerat 3 november 2020 | Av |

Många är vi som går i Pippis spår och plockar upp märkliga och märkvärdiga ting från skog och strand men också från strapatser inne i stan.

Redan Fia och Hampus i Gunnel Lindes Den vita stenen förstod att uppskatta ett så enkelt föremål som en sten och det finns flera efterföljare i barnbokens värld.

Är du också en samlare, som den omtänksamma Aston i bilderboken Astons stenar av Lotta Geffenblad, som den konstnärliga Kubbe i Åshild Kanstad Johnsens Kubbes museum, som har svårt att skapa ordning bland alla fantastiska fynd, eller möjligtvis mer som Morkel i den poetiska Morkels alfabet av Stian Hole som samlar på ord?

Handbok för storsamlare – En faktabok att spara av Linnéa Krylén är en bok för alla slags samlare, stora som små. Här får man tips på hur man kan fixa en kabinettlåda av återvunna material och hur man kan arrangera sina småsaker i sann “Home Edit-anda” utan fokus på att slänga. Tanken är istället att få ordning på alla de saker man med möda samlat ihop. Man får läsa om kända samlare, viktiga samlingar och olika samlingsområden. Ett exempel är förstås bibliotekens fantastiska boksamlingar! Men man får också veta mer om olika sorters samlare: miniatyrsamlare, upplevelsesamlare, tandsamlare (?) och bra-att-ha-samlare.

Hemma hos mig samlar vi, förutom på stenar som tillhör den absolut största kategorin, på pinnar som man kan trolla med, porslinsskärvor som vi tänker kan ha tillhört någon spännande person som levde för länge sedan, lena glasbitar och snäckor från stranden, frön från vissna blommor som vi en dag ska så och namn på olika fåglar vi sett. Det är en fröjd att ordna bland dessa skatter och en aktivitet som kan passa alla familjemedlemmar. Man behöver heller inte ha många av någonting för att ha en samling. Har man tre av något och är på jakt efter en fjärde, har man tydligen redan påbörjat en samling!

Vill du läsa mer om samlande? I Hemulens herbarium (red: Päivi Kaataja), en vackert illustrerad flora, får man tips på hur man kan pressa, spara och ordna sina samlade växter. I Stenar, ädelstenar och mineral av John Farndon hittar man massor av fakta och bra tips för den som drömmer om en stor stensamling och i Skalbaggssamlarens handbok som är skriven av M.G. Leonard, men ska föreställa en fiktiv karaktärs handbok, får man veta hur man går tillväga för att både bli en bra skalbaggskännare och samlare.