Skönlitteratur

Ny på en plats som inte finns

Publicerat 16 januari 2013 | Av |

Det är lite märkligt att börja jobba på ett ställe som är stängt. Som är ingenstans och samtidigt i full gång över hela stan.

Jag är nyanställd kommunikatör på Stadsbiblioteket. Under mina första veckor har jag vandrat runt mellan de olika biblioteken, hälsat och frågat. Desperat försökt att komma ihåg namnen på alla trevliga bibliotekarier. Jag har träffat katalogiserings-fantaster som med stor entusiasm visat vad som händer med en bok när den anländer till biblioteket för första gången. Den ska sorteras och beskrivas och registreras. I snitt två minuter lägger katalogfantasten på varje ny bok. Om den är på svenska. Annars är det ofta en mycket längre historia. Och det anländer hundratals nya böcker, filmer och spel varje dag. Jag blir imponerad och lite stressad. Det kanske är lika bra att jag inte ska jobba med katalogisering, utan med kommunikationen kring det nya Stadsbiblioteket.

Lite kort om mig. Jag har tidigare jobbat på Sveriges radio och på ett bokförlag. Jag läser helst skönlitteratur och är svag för knepiga djupdykningar i människors sinnen av den sort som Inger Alfvén, Margaret Atwood och Bodil Malmsten sysslar med.  Det senaste året har jag varit föräldraledig och återupptäckt ljudbokens underbara värld. I Himmelsdalen av Marie Hermansson höll uppläsaren Magnus Roosman mig helt trollbunden trots alla barnskrik och blöjor.  Berättelsen om Daniel som besöker sin tvillingbror Max på ett underligt vilohem i en isolerad dal i Schweiz är originell, obehaglig och mycket svår att stänga av. Låna och lyssna!

Inspirerad av allt tal om snötäckta berg och dalar lånade jag hem 1112 över havet av den norska deckarförfattaren Anne Holt, med den fantastiska Marie Richardsson som uppläsare. Långt uppe i de norska bergen spårar ett tåg ur och passagerarna tvingas ta skydd på ett ensligt beläget hotell. Under de följande dagarna börjar människor dö. En kraftig snöstorm förhindrar all kontakt med omvärlden och den rullstolsburna f d poliskommissarien Hanne Wilhelmsen inser motvilligt att hon måste försöka stoppa mördaren på egen hand. Oj så spännande! Hitchcock och Agatha Christie i ljuv förening.

Just nu läser jag Karolina Ramqvists nya bok Alltings början. Den är helt utlånad men finns som e-bok också.

Stadsbiblioteket öppnar igen våren 2014. Jag kan knappt vänta.

2 svar till “Ny på en plats som inte finns”

1. Puh! Ännu en glasmonter. Var finns fantasin färgen modet i den här stan? Okej den var åtminstone inte svart. Längtar verkligen tills stans bästa mötasplats är tillbaka, det kan inget glashus i världen ta bort hoppas jag

2. Hej Kasou!
    Förhoppningen är att den nya fasaden ska kännas modern och välkomnande, och harmoniera med övriga byggnader vid göteplatsen. Och vi kanske kan glädja dig med att det blir desto färggladare där inne! Varmt välkommen tillbaka, vi vill gärna fortsätta vara stans bästa mötesplats.