Skönlitteratur

Meddelande till alla bokälskare där ute!

Publicerat 15 april 2015 | Av |

Ett av de säkraste och roligaste sätten att hitta andra läsare att dela sina läsupplevelser och tankar med är att starta en bokcirkel. På Stadsbiblioteket finns just nu åter möjligheten att låna en ”bokcirkelkasse”. Vi har tio kassar att välja mellan.

I våra nya kassar finns 8 ex av samma pocketbok, en loggbok, handledning och författarporträtt. Lånar och lämnar gör man manuellt på plan 1 på Stadsbiblioteket, lånetiden är 6 veckor. Du  kan även reservera en bokkasse på Gotlib.goteborg.se Är du intresserad av någon av titlarna? Trevlig läsning!

Här är de tio olika boktitlarna du väljer mellan:

Lilla smycket av Patrick Modiano

En dag när Thérèse är vid métrostationen Châtelet tycker hon att hon känner igen en kvinna i gul kappa. Kvinnan påminner om hennes mor som sägs ha dött i Marocko tio år tidigare. Thérèse börjar följa efter kvinnan. Modiano skriver på ett poetiskt språk och handlingen utspelar sig i Paris. 2014 tilldelades Patrick Modiano Nobelpriset i litteratur.

Ingenstans i min fars hus av Assia Djebar

Assia Djebar berättar i sin självbiografiska roman om minnen från sin uppväxt i Algeriet. Som flicka är hennes frihet begränsad, men hon är privilegierad eftersom hon får gå i stadens franska skola. Språket och litteraturen blir för henne ett redskap för frigörelse.

Stjärnans ögonblick av Clarice Lispector

Macabéa flyttar från den fattiga Nordesteregionen till Rio de Janeiro för en anställning som maskinskriverska. Hon lever där ett osynligt och innehållslöst liv. Författaren Rodrigo S. M. råkar en dag få syn på henne på stan och ser känslan av undergång i hennes blick. Han försöker gestalta hennes liv. Macabéa har haft en olycklig kärleksrelation men när hon besöker en sierska blir hon förutspådd en strålande framtid. Lispector intresserade sig främst för människors undermedvetna och skildrar sina romanfigurer med stor inlevelse .

Vi kom över havet av Julie Otsuka

En grupp japanska kvinnor färdas över havet för att förenas med  sina blivande makar i San Francisco. De är postorderbrudar som bara har haft kontakt med sina blivande män via brev och sett dem på foton. Foton som de inte vet är 20 år gamla. Det är ett kollektivt vi som talar i denna poetiskt skrivna roman samtidigt som den skildrar de individuella kvinnornas öden.  Vi får följa dem från 1920-talet fram till 1941 då de tillsammans med sina familjer pekas ut som förrädare. På så vis får vi även en inblick i en del av vår nutidshistoria som ofta har förbisetts.

Och natten viskade Annabel Lee av Bruno K. Öijer

Titeln på diktsamlingen är hämtad från Edgar Alla Poes sista dikt som handlar om en försvunnen och saknad barndomskärlek. Saknaden är ett tema i diktsamlingen som Öijer skriver om med sitt unika bildspråk. ”Detta är en poet som faktiskt förändrar ens sätt att se”, skriver Åsa Beckman i en recension. Öijer är en av våra största svenska samtidspoeter.

Dagar i tystnadens historia av Merethe Lindström

Eva och Simon har varit gifta länge och har både barn och barnbarn. Nu fyller tystnaden deras tillvaro. Simons demens tilltar. De har tigit tillsammans förr och det finns mycket mellan dem som inte har sagts. En tid finns lettiska Marija där och hjälper dem att stå ut men när hon försvinner är de än mer hänvisade till varandra. Vemodig och stark på ett lågmält sätt.

Ensam i Berlin av Hans Fallada

Året är 1940 och det skötsamma paret Otto och Anna nås av budet att deras enda son stupat. De börjar nu en kamp mot nazismen genom att plantera ut brevkort med antinazistiska slagord. Kommissarie Escherich skyr inga medel för att få fast dem. Boken skrevs 1946 och har en fantastisk närvaro, det är en gripande historia om mod och moral men den innehåller också både humor och värme.

Kalmars jägarinnor av Tove Folkesson

”Man kan aldrig ha för mycket ögonskugga” det är Kalmars jägarinnors mantra. Vännerna som hållit ihop sedan de var små är nu tonåringar som utmanar, spränger murarna.  Murarna är Kalmar, småstaden med handbollstjejerna som de föraktar. Träffsäker debut om uppväxt, identitet och vänskap, om ungdomens möjligheter och dess begränsningar.

Allt detta tillhör mig av Petra Húlová

En fantastisk historia om fyra kvinnor i Mongoliet vars öden vävs in i varandra. Historierna berättas ur de olika kvinnornas perspektiv och tar oss från grässtäppens jakmjölk till storstaden Ulanbaatar.  En drabbande roman som skildrar en unik och sällan skildrad miljö. Petra Hulova är från Tjeckien och hon har bott flera år i Mongoliet.

Kungsgatan av Ivar Lo-Johansson

Den stora svenska romanen om urbaniseringen och folkvandringen från landsbygden till städerna under 1900-talets första hälft. Ingen annan författare har som Ivar Lo gestaltat denna omvälvande process. Berättelsen om bondsonen Adrian och statarflickan Marta, som lämnar sin sörmländska by och beger sig till Stockholm för ett bättre liv är mer aktuell än någonsin.

Missade ni dom förra bokcirkelkassarna och vill låna? Det går fortfarande att låna dom eller få bra boktips! Klicka här: stadsbiblioteket.nu