Barnböcker

Foto: Bodil Alvarsdotter

Låt inte ditt barn tappa läskonditionen i sommar!

Publicerat 5 juli 2018 | Av |

Vi tar det tråkiga först! Skolelever halkar efter med läsinlärningen under sommarlovet. Störst är tappet i de tidiga skolåren. Föräldrar läser dessutom mindre för sina barn än tidigare. Vi vet att detta får konsekvenser för läsutvecklingen, skolresultat och barns möjligheter senare i livet.

Men deppa inte ihop för det, för med dig och din stöttning kommer ditt barn att klara sig utmärkt. En studie har visat att det kan räcka att barnet läser 4–5 böcker på ett sommarlov, för att inte tappa sin ”läskondition”.

Här kommer lite fler handfasta tips för en lässommar som inte bara är nyttig, utan också härlig!

1. Gör en plan, ta chansen att skapa rutiner kring läsning. Det är nu ni har tid. Bestäm er för ett högläsningstillfälle om dagen eller att ni har en gemensam lässtund då ni läser era egna böcker. Eller både och.

2. Prata om sommarläsning som något positivt. ”Nu får vi äntligen tid att läsa på dagarna”, ”Vilken bok längtar du efter att läsa nu på sommarlovet?”

3. Ta med barnet till biblioteket, till exempel till någon av de många Sommarboksarrangemang som görs runt om i hela landet. Då finns många böcker inne och det råder en känsla av fest och samhörighet. Dessutom erbjuds långlån!

4. Låt barnet välja böcker själv. Om möjligheten inte finns – tänk dig in i barnet, vad skulle hen välja? Vilka intressen har hen? Undvik dina egna favoriter du hade som barn, ibland håller det, men många gånger inte alls. Välj gärna böcker där barnet kan identifiera sig, böcker som lockar till samtal, böcker på ert gemensamma modersmål. Glöm inte faktaböcker, det är många som lockas till läsning via dinosauriefakta och bakböcker!

5. Välj gärna (till exempel med hjälp av en bibliotekarie) en bok som är del ett i en serie, där det är svårt att sluta läsa och där det genast blir ett sug efter del två. (Låna med fördel med dig även del 2).

6. Ta med böcker till landet, på båten eller resan. Böcker för mellanåldern finns numera i pocket och är lätta att bära. Och glöm inte böcker till dig själv – du är läsförebilden. Studier visar att om det finns böcker i hemmet och i barnets närhet, så ökar läsförmågan.

7. Intressera dig för ditt barns läsning. Fråga vad boken handlar om. Barn gillar ofta att berätta om en bok.

8. Föreslå högläsning, barnet kan själv välja. Avsätt tid, gärna vid andra tider än läggdags. Till exempel på stranden, tågresan och så vidare. Glöm inte samtalet under läsningen och efter. Detta gäller alla åldrar!

Känns det ändå motigt? Okej, här kommer ett par bonustips!

9. Om läsning ska belönas råder det delade meningar om. Det är klart att vi vill att barnet ska känna lust och kasta sig över böckerna. Men det är inte alltid så lätt. Kanske behövs en extra puff. Prova i så fall att ge ditt barn en ”läsutmaning”! Det låter lite spännande, eller hur? Den kan så klart se ut på olika sätt, men detta är en variant:

”Läs fem valfria böcker på sommarlovet så får du gå till bokhandeln och köpa vilken bok du vill, kanske den där stora härliga som handlar om Minecraft eller Starwars.”

10. HÖGLÄS OCH LYSSNA! Om barnet inte orkar läsa av egen kraft, oavsett anledning – läs högt för ditt barn. Eller lyssna på inlästa böcker. På så vis hålls intresset för berättelser uppe och kanske gör att barnet får ett sug att läsa själv, lite senare. Bilen är ett alldeles utmärkt ställe för inlästa böcker, eftersom ni då kan lyssna tillsammans och prata om boken. Har ditt barn diagnostiserade lässvårigheter – gå till närmaste bibliotek och be om hjälp att skapa ett konto för att kunna använda appen Legimus. Då öppnar sig en hel värld av talböcker, alldeles gratis. För alla andra finns det e-ljudböcker att låna via biblioteket att lyssna på i sin telefon. Och för den som fortfarande har en cd-spelare, så erbjuder så klart biblioteket CD-böcker också!

Lycka till! Lässommaren kan börja!

(Just nu högläser jag den helt fantastiskt roliga boken Lisbet och Sambakungen av Emma Karinsdotter med Eskil, 9 år.)

Emma Karinsdotter kommer faktiskt till biblioteket tisdagen den 31 juli och firar Juliafton med barn 6-9 år!