Arrangemang, Blogg
Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Klassikerprat #5 Yvonne Hirdman om Arthur Koestler (1905-1983)

Publicerat 30 oktober 2015 | Av |

Arthur Koestler föddes i Budapest 1905. Han var en rastlös själ som hela tiden sökte efter sanningens kärna och lätt drogs med av olika idéströmningar. På måndag 2/11 kommer professor Yvonne Hirdman och föreläser och samtalar om hans mest kända bok, Natt klockan 12 på dagen.

Arthur Koestlers liv var dramatiskt. Hans föräldrar var judar och levde ett gott medelklassliv i Budapest, när de 1919 tvingades fly till Wien undan de antisemitiska strömningar som börjat göra sig gällande.  De betraktade sig själva som kosmopoliter och odlade inte judisk kultur i någon större utsträckning. Men när  Koestler kom i kontakt med jiddishkulturen blev han sionist och reste 1926 till Palestina. Nu skulle han bli jordbruksarbetare och leva nybyggarliv, vilket passade hans fysik dåligt. Han blev tvungen att resa hem efter en kort tid.

Han kastade sig genast in i nya projekt. 1937 deltog han i spanska inbördeskriget och satt fängslad i 14 månader under Francos regim, dömd till döden. Världssamfundet protesterade och han släpptes fri efter förhandlingar.

Kanske Koestler hade ett sådant temperament att livet inte kunde levas likgiltigt eller på sparlåga. Han jobbade som journalist i Tyskland, men sa upp sig när hans kommunistiska sympatier blev för uppenbara. Efter att ha blivit medlem i kommunistpartiet, reste han omkring i Sovjetunionen, alltmer tveksam till vad han såg och upplevde. Vad händer med alla goda idéer när den egoistiska människan får hand om dem?
Att ha upplevt en fängelsevistelse inifrån, gjorde att han verkligen visste vad han talade om, när han skrev  Natt klockan 12 på dagen

Boken skildrar de s.k. Moskvarättegångarna som ägde rum i Sovjetunionen under 1930-talet. Rättegångarna var Stalins sätt att göra sig av med oppositionella och särskilt de bolsjeviker som genomdrev revolutionen 1917.
Huvudpersonen i boken är Rubasjov, en av dem som varit med om  alla faserna av kommunistisk samhällsförändring. Dilemmat för honom är att försöka förstå varför han alls blivit fängslad och hur han skall bemöta dem som har hans öde i sin hand. För honom är det smärtsamt att inse att kommunismen inte längre är en levande ideologi som förändras med att tiden blir en annan. Nya bokstavstrogna uttolkare kommer, som inte varit med från början. Vad skall han inta för position och samtidigt vara sann mot sig själv? Och hur skall han handla för att undgå sitt öde?

Arthur Koestler var  en sanningssökare på ständig jakt efter den ultimata meningen med livet. På så sätt kan man också se honom som en katalysator för 1900-talets sjudande idéklimat. Allt skulle han pröva och leva sig igenom. I slutet av sitt liv blev han intresserad av parapsykologi och mystik. Han förespråkade dödshjälp och dog för egen hand efter att ha drabbats av leukemi vid 77 års ålder.

Föreläsare och samtalsledare Yvonne Hirdman är själv dotter till en kommunist som flydde Moskva strax innan Stalins utrensningar  satte igång på allvar.

Arrangemanget är ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan