Blogg, Boktips, Konst

Hon revolutionerade sättet att teckna barnboksbilden

Publicerat 13 januari 2021 | Av |

De hade hårfärgen och fräknarna gemensamt; Pippi Långstrump och Pus, som Ingrid Vang Nyman kallades av sina närmaste. Vang Nyman skapade mycket mer än illustrationer i barnböcker och nu kan vi ta del av hennes konstnärliga produktion i övrigt.

Precis innan Coronarestriktioner infördes invigdes en intressant utställning på Göteborgs konstmuseum. Jag hann själv precis se utställningen innan museet stängdes.  För er som inte hann dit går det i alla fall att få en fin titt på utställningen via denna länk (eller se filmen här ovan).

Det är alltså Ingrid Vang Nymans liv och konstnärskap som presenteras. Hon är mest känd som den kvinna som illustrerade Pippi Långstrump-böckerna. På utställningen får vi en chans att också ta del av hennes konstnärskap i stort. Här visas skulpturer och måleri  plus också en hel rad illustrationer ur framförallt Pippiböckerna.

Det är en imponerande utställning; främst hennes måleri är en njutning både vad gäller färg och form. Jag är särskilt fascinerad av hennes självporträtt med den klara blicken och de välbalanserade färgerna.

Det finns två relativt nyutgivna biografier om Vang Nymans liv. Fram växer en bild av en kvinna som var en pionjär när det gäller att hävda illustratörers rätt till en skälig ersättning för sitt arbete. Vid den tid som hon verkade var det otroligt låga arvoden som gällde för de som illustrerade böcker. Vang Nyman ansågs vara besvärlig att samarbeta med och hon blev ökänd bland bokförlagen för sina, i deras tycke, höga krav på  arvode. När vi studerar detta i efterhand visar det sig att hon inte alls hade orimliga krav vad gäller ersättning.

I Lena Törnqvists Ingrid Vang Nyman: en biografi,  från 2016, görs ett försök att ge en bild av hennes liv, trots att det egentligen inte finns så många personliga vittnesbörd efter henne. Vang Nyman beskrivs som mycket privat, och det är främst genom konsten som vi har en chans att lära känna henne.

Det förefaller som om Vang Nyman hade en komplicerad personlighet och redan vid tidig ålder hade hon också en del hälsoproblem. Hon föddes 1916 i Köpenhamn; av sina närmaste kom hon att kallas för Pus. På 1930-talet studerade hon  konst, och det var också på den danske Kunstakademin som hon träffade sin blivande man, den svenske konstnären Olle Nyman. Äktenskapet blev dock kortvarigt. 1940 föddes sonen Pelle, som ofta avbildades av sin mor i form av skulptur, måleri och teckning. Några år senare, 1945, gavs den  första Pippi-boken ut och därmed startades en ny era vad gäller illustrationer i svenska barnböcker.

I antologin Vår Pippi – vår Vang, även den från 2016, hyllas Vang Nyman genom texter av av en rad nutida illustratörer. Där framhålls hur hon förde in något nytt i den svenska barnboksbilden. Hennes sätt att teckna var allt annat än romantiskt och idylliskt, som i exempelvis Elsa Beskowböckerna; det var tvärtom rättframt och humoristiskt.

Hennes produktiva år var få; redan vid 43 års ålder försvann hon från denna jord. Efter många år med psykisk ohälsa tog hon sitt liv.

Detta inlägg är tyvärr Ulla-Britts allra sista för nu går hon i pension.