Arrangemang, Blogg, Internationell Författarscen Gbg
Nguyễn Phan Quế Mai från Vietnam, Hanne-Vibeke Holst från Danmark och Rasmus Daugbjerg från Danmark är några av de författare som gästar Stadsbibliotek under Internationell författarscen Göteborg. Foto: Tapu Javeri/Sara Galbiati/Lea Meilandt

Här är höstens internationella författarbesök på Stadsbiblioteket

Publicerat 25 september 2023 | Av |

Inte mindre än tio författare från när och fjärran besöker under hösten Internationell författarscen Göteborg på Stadsbiblioteket. Det är en mängd skiftande författarskap som möter göteborgarna, från Vietnams våldsamma historia till Argentinas mentala tillstånd.

– Vi är väldigt stolta att kunna presentera författare från stora delar av världen som spänner över olika genrer som latinamerikansk gotik, förintelselitteratur och klimatrysare. Vi ser fram emot en spännande och intressant höst, säger Maria Nilsson, bibliotekarie på Stadsbiblioteket i Göteborg.

Internationell Författarscen Göteborg rivstartar i och med Bokmässan 28 september till 1 oktober där Mariana Enríquez (Argentina), Nguyễn Phan Quế Mai (Vietnam), Laurie Penny (Storbritannien), Gunnhild Øyehaug (Norge) och Ljuba Jakymtjuk (Ukraina) alla besöker Stadsbiblioteket under veckan.

Höstens författarbesök fortsätter sedan som på ett pärlband under oktober och november där Rasmus Daugbjerg (Danmark), Maria Stepanova (Ryssland), Rebecca Clifford (Kanada), Meri Valkama (Finland) och Hanne-Vibeke Holst (Danmark) alla kommer till Göteborg.

Premiär 27 september: Mariana Enríquez (Argentina)
Den latinamerikanska gotikens drottning Mariana Enríquez i samtal med Andrea Castro vid Göteborgs universitet.
Program 27 september i Göteborgs Stads Kalendarium

28 september: Nguyễn Phan Quế Mai (Vietnam)
Boksamtal med Nguyễn Phan Quế Mai, aktuell med sin andra roman på svenska, “Där askan blommar”. Dessutom cittrakonsert med Thuy Nguyen.
Program 28 september i Göteborgs Stads Kalendarium

29 september: Laurie Penny (Storbritannien)
Den brittiska författaren och debattören Laurie Penny är tillbaka med den högaktuella feministiska boken “En berättelse om sex och makt”.
Program 29 september i Göteborgs Stads Kalendarium

1 oktober: Gunnhild Øyehaug (Norge)
Författaren Gunnhild Øyehaug samtalar med Gunnar Nirstedt om sitt författarskap och novellsamlingen ”Knutar” – en hisnande norsk novellklassiker.
Program 1 oktober i Göteborgs Stads Kalendarium

1 oktober: Ljuba Jakymtjuk (Ukraina)
Ljuba Jakymtjuk samtalar med författaren Lydia Sandgren om sin poesisamling “Aprikoser i Donbas” som är en skildring av liv och överlevnad i det krigshärjade Ukraina.
Program 1 oktober i Göteborgs Stads Kalendarium

11 oktober: Rasmus Daugbjerg (Danmark)
Hyllade Rasmus Daugbjerg samtalar med författaren Gabriella Håkansson om sin andra roman “Troll” som är en poetisk berättelse om ­människans rovdrift på naturen och vad den leder till.
Program 11 oktober i Göteborgs Stads Kalendarium

27 oktober: Maria Stepanova (Ryssland)
Den rysk-judiska författaren och regimkritikern Maria Stepanova fick årets Berman Literature Prize för boken “Minnen av minnet”.
Program 27 oktober i Göteborgs Stads Kalendarium

1 november: Rebecca Clifford (Kanada)
Rebecca Cliffords bok “Barnen som överlevde” har kallats för en milstolpe i litteraturen om Förintelsen. I samtal med Ingrid Elam, professor och kritiker.
Program 1 november i Göteborgs Stads Kalendarium

8 november: Mari Valkama (Finland)
Mari Valkama, journalist och politiker, debut “Din Margot” fick Helsingin Sanomats debutpris 2021. I samtal med Pekka Heino.
Program 8 november i Göteborgs Stads Kalendarium

28 november: Hanna-Vibeke Holst (Danmark)
Danskarnas favoritförfattare Hanne-Vibeke Holst samtalar om sin nya verklighetsbaserade roman “Kvinna utan mask” med författaren Ulrika Knutson.
Program 28 november i Göteborgs Stads Kalendarium