Arrangemang, Skönlitteratur
Omslag till Losing big or losing everything av Niclas Christoffer. bonnier Carlsen.

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Författarbesök: Losing big or losing everything – endast en överlever

Publicerat 9 december 2021 | Av |

Välkommen till Nya Sverige! Hälsofascismens högborg och mest blankpolerade ansikte. Landet där allt är rent och alla är smala, framgångsrika och lyckliga. Eller?

Losing big or losing everything av Niclas Christoffer kom ut i år och kan vara den bästa ungdomsboken jag läst 2021. Åtminstone den jag inte kunnat släppa – varken släppa boken rent fysiskt (för att den är så spännande) eller de tankar den väcker.

Niclas Christoffer är standupkomiker och författare. Han skriver för unga och hans böcker behandlar ofta om svåra ämnen som i debuten Som Zlatan fast bättre där femtonåriga Simons strävan att bli världens bästa fotbollsspelare utvecklas till en sjuklig relation till mat och den egna vikten. Eller i Sebbe sa nej (från 2019) som handlar om Sebbe som på en fest dricker för mycket och blir våldtagen av en tjej.

Går det att kombinera Hungerspelen med Biggest loser utan att det känns krystat?

Det korta svaret är ja och den 16/12 får du veta hur då Niclas kommer till stadsbiblioteket för att berätta mer om ett framtida Sverige där dina rättigheter helt beror på din hälsa och din vikt. Väger du för mycket så kan du bli av med tillgången till exempel till internet, sociala medier, bibliotek och till och med ambulans och brandkår. Extrem övervikt är straffbart och om en har det så kan en bli deporterad till arbetslägren i Nya Norrland – därifrån återvänder ingen.

Vi följer de fjortonåriga överviktiga tvillingsystrarna Xerena och Xerene som på väldigt oklara grunder blir anklagade för ett allvarligt brott och får välja mellan arbetslägren i Nya Norrland eller att delta i den omåttligt populära, och dödliga, dokusåpan Losing big or losing everything. Deltagarna är alla överviktiga och utsätts för fysisk utmaning efter fysisk utmaning och den som kommer sist varje vecka avlivas helt enkelt. Tillslut är det bara en kvar. Men detta års upplaga av LBLE är speciell – alla är syskon precis som Xerena och Xerene. De är också de yngsta deltagarna någonsin…

Niclas Christoffer tar i rejält – överdriver skulle många säga – men träffar ändå otäckt nära det igenkännbara. (Och trots detta så är boken förvånansvärt rolig fast på ett mörkt sätt) Så välkomna att lyssna till ett samtal med Niclas Christoffer om Losing big or losing everything – endast en överlever. Välkomna till Nya Sverige!