Arrangemang

Jazzmusikern Ronnie Gardner ur utställningen Årsrika som visas på Stadsbiblioteket 25 april - 26 maj 2019. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Årsrika finissage – En eftermiddag med musiken

Publicerat 7 januari 2019 | Av |

Avslutning för Årsrika – en utställning om åldrande och hälsa.

Kl 13, Utställningshallen: Guidad visning
Utställningsproducent Annica Carlsson Bergdahl visar utställningen Årsrika där 78- till 95-åringar från skilda delar av Sverige berättar om livslust, sorg, kärlek, njutning och död.

Kl 14, Trappscenen: Workshop i anti-aging
Prova på anti-aging för rösten. Ett sångpedagogiskt koncept vars syfte är att utveckla rösten genom hela livet. Via kroppsträning, tal och sångövningar lär vi oss att behålla och till och med förbättra kvalitén på rösten. Inga förkunskaper krävs, bara att komma! Workshopen leds av Birgitta Mannerström Molin, certifierad pedagog i Anti-aging för rösten. I samverkan med Körcentrum Väst.

Kl 15-16, Trappscenen: Musik har ingen ålder?
Musik har troligtvis varit en viktig del i äldre människors liv. Men vilken musik spelas i radio, på ålderdomshemmen och på offentliga platser och vilka tar de besluten? Och hur påverkar olika sorters musik äldre människor? Medverkande är bl.a. Kerstin Johansson, ordförande i Gullspångs riksteaterförening, artister från Speldags och Lars Lilliestam, professor emeritus i musikvetenskap vid Göteborgs Universitet. Samtalsledare är David Oest från Sensus studieförbund.

I samarbete med Rot produktion, Centrum för åldrande och hälsa vid Göteborgs universitet (AgeCap) och med stöd av Sensus, Västra Götalandsregionen och Göteborgs Stad.