Arrangemang

Maja Gödicke. Foto: pressbild. Edward Forslund. Foto: Mats Ek.

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Bushwick Book Club med Maja Gödicke och Edward Forslund

Publicerat 16 november 2016 | Av |

Bushwick Book Club förvandlar böcker till musik. Konceptet låter en bok inspirera till samtal, musik och text och med inbjudna artister som tolkar ett och samma litterära verk är Bushwick Book Club en föreställning som måste upplevas. På onsdag 23 november är det dags för höstens andra tillfälle. Kvällens gästartister är Maja Gödicke och Edward Forslund.

Konceptet startade i Bushwick i Brooklyn, New York och finns idag – förutom i Sverige – även i New Orleans och i Seattle. Bushwick Book Clubs idé är att låta inbjudna artister läsa en bok, inspireras att skriva något nytt och sedan framföra det live. Sedan 2012 har det ordnats klubbkvällar i Malmö, och sedan drygt ett år tillbaka även i Göteborg. Konferencierer är musikern Thomas Teller och författaren Kristian Carlsson, uppmärksammade för sina humoristiska framträdanden där genomarbetad scenkonst blandas upp med spontana uppslag och ingivelser. Höstens andra Bushwick Book Club gästas av artisterna Maja Gödicke och Edward Forslund.

Maja Gödicke är musiker, bosatt i Göteborg och albumdebuterade i våras med kassetten Omniana på Göteborgsbolaget Kning Disk. Albumet, med en titel som betyder ungefär ”fragment av allt” samlar nitton låtar inspelade över tio års tid och är på så vis både en debut och ett slags bokslut. Majas kompositioner har beskrivits som avskalad, suggestiv elektropop och hon tillhör en av samtidens mest intressanta röster.

Edward Forslund är musiker, uppvuxen på Gotland och sedan några år tillbaka bosatt i Göteborg. I en vindpinad ladugårdsstudio bland kalksten och exotisk natur lärde han sig spela alla möjliga instrument och utvecklade en lätt musikalisk schizofreni. Väl i Göteborg startade han bandet Riddarna tillsammans med två andra gotlänningar i exil, som spelar vildsint, psykedelisk sjuttiotalsrock och sprattlande discopunk med texter på svenska. Idag har han också bandet Pink Milk.

Kvällen till ära har artisterna på varsitt håll skapat musik utifrån Carson McCullers mästerverk till kortroman Balladen om det sorgsna kaféet från 1951. Boken utspelar sig i en liten, sömnig stad i den amerikanska södern där Miss Amelia driver ett framgångsrikt whiskydestilleri och handelsbod. Plötsligt en dag ramlar en besynnerlig och puckelryggig främling in i butiken och påstår sig vara Amelias släkting. Mannen flyttar in hos henne och från den dagen är inget sig likt. Handelsboden förvandlas till kafé där Amelias whisky går åt som smör i solsken och staden och dess invånare lever upp som aldrig förr. Allt är frid och fröjd ända tills Amelias förflutna hinner ikapp henne. En före detta make knackar på dörren och ett komplicerat triangeldrama tar sin början. Balladen om det sorgsna kaféet är en historia om kärlek och längtan, och om hur lidelsen oförklarligt griper tag i människor och förändrar deras liv för alltid.

Carson McCullers (1917-1967) var bara tjugotre år när hennes kritikerrosade romandebut Hjärtat jagar allena kom. Hon blev snabbt ett viktigt namn i den amerikanska samtidslitteraturen och året därpå följdes debuten upp med Spegling i ett gyllne öga. Hennes romaner utspelar sig i den djupa, amerikanska södern och ingår i en Southern Gothic-tradition där återkommande teman är själslig isolering, makaber brutalitet och romankaraktärer som rör sig i samhällets marginaler. Flera av hennes böcker har filmatiserats.

Före föreställningen kan du som vill delta i en bokcirkel där du har chansen att diskutera kvällens bok – eller bara lyssna och låta dig inspireras. Anmäl dig till bokcirkeln i receptionen, ring 031-368 34 00 eller gå in på www.goteborg.se/gotlib.