Arrangemang, Boktips, Skönlitteratur
Omslag till Himlabrand av Maria Backe Åstot. Rabén & Sjögren.

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Himlabrand

Publicerat 24 september 2021 | Av |

Moa Backe Åstot sätter himlen i brand.

Moa Backe Åstot är en av de klarast lysande stjärnorna på ungdomsbokshimlen just nu. Med debutboken Himlabrand som handlar om 16-årige Ánte vars liv präglats av de samiska traditionerna, berättar hon en historia om en ung person som inte ofta hörs. Om någonsin.

”Finns det homosexuella renskötare?” –

är en fråga som Ánte ställer i bokens början och som följer med genom historien. Eftersom Ánte är familjens enda barn förväntar sig alla, inklusive Ánte själv, att han ska skaffa familj, sköta renarna och föra traditionen vidare. Men allt blir komplicerat då han upptäcker känslor bortom vänskap till bästa vännen Erik. Känner Erik samma sak? Går det att kombinera det liv Ánte vill ha med livet som renskötare?

Det Moa Backe Åstot gör så bra i den här boken är det som skönlitteratur är bäst på – att placera oss i en annans skor. För vi traskar mest runt i våra egna. Hon visar på personen bakom namnet, traditionen och rollerna – pekar på effekten de hårda uttrycken och den slentrianmässiga homofobin har på en riktigt person. Och osäkerheten det skapar hos någon som vill vidare mot en förhoppningsvis ljusframtid. En framtid som dag för dag rör sig framåt men i skuggan av andras tyckande och rädsla.

Med hjärtekrossande skärpa berättar Moa Backe Åstot om Ántes kamp att kombinera det han är med det han förväntas vara. Hon lyfter också fram en mörk del av den svenska historien som finns med i historien om Ánte i Jokkmokk.

Trots allt detta så lyckas Moa Backe Åstot skriva en berättelse som inte är rakt igenom mörk – vill inte spoila slutet men så är det – det är en historia där det finns trygga punkter, hjälp och inspiration från ibland oväntade håll.

Fri entré, men begränsat antal platser. Stadsbiblioteket följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer för att minska smittspridningen av covid-19. Besök inte ditt bibliotek om du har symtom som snuva, hosta eller feber. Tack för att du visar hänsyn och omtanke!

För dig som hellre tittar hemma kommer programmet visas live på den här sidan.