Skönlitteratur

Anders Olsson. Foto: Stadsbiblioteket

Anders bästa SF-böcker 2019

Publicerat 21 december 2019 | Av |

Anders har varit tjänstledig i år men är snart tillbaka hos oss på Stadsbiblioteket! Och naturligtvis har han ändå läst böcker 2019. Här är de tre bästa.

BlindsightPeter Watts

År 2082 regnar tusentals samordnade föremål av okänt ursprung ner över jorden och brinner upp i atmosfären. Åratal senare plockas radiosändningar upp från en passerande komet och ett skepp skickas för att undersöka. Hård science fiction som ställer frågor om medvetande och intelligens i ett kosmiskt perspektiv. Innehåller också vampyrer (naturligtvis med tillhörande evolutionär förklaring). Boken har en uppföljare, Echopraxia, som också rekommenderas.

To be taught, if fortunateBecky Chambers

Upptäcktsresande-science fiction i kortformat av en (ganska ) ny stjärna på SF-himlen. Länge har vi tänkt att vi behöver ändra de planeter vi i framtiden besöker så att de blir mer lika jorden och därmed passar oss. Men tänk om vi ändrade oss själva istället för att passa planeten? Ariadne reser med ett forskningsskepp och medan hon och övriga besättningen sover och skeppet färdas ljusår efter ljusår förändras deras kroppar för att passa nästa planet. De söker efter liv och o’boy liv är vad de hittar. Berättelsen är i form av en redogörelse i hopp om att någon hemma på jorden fortfarande lyssnar.

Sea of rustC. Robert Cargill

Mänskligheten är utplånad och våra ”barn”, robotarna lever kvar. Ett antal artificiella intelligenser kämpar om makten på en ödelagd jord och ansluter dagligen fler och fler av de ännu oberoende robotarna till sitt centrala styre. Reservdelarna börjar ta slut för de som vägrar ansluta sig och många lever om flyktingar för att behålla sitt oberoende och sin individuella särart. Ibland stillsamt och ibland fullfartaction men märkligt mänskligt om svek, egenintresse och relationer i en framtid av kalla kretskort.