Facklitteratur, Nedräkningen, Skönlitteratur

Helena Wessman. Foto: Anna Hult.

8 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 15 april 2014 | Av |

Stort och ljust, böcker i långa rader, sköna fåtöljer, en samlingssal för föreläsningar och konserter. Om 8 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbibliotek på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april.

Idag ger Helena Wessman sin bild av vad ett bibliotek kan vara. Helena är VD för Göteborgs symfoniker AB.

Vad är det bästa med bibliotek?

Då jag kliver in på ett bibliotek fylls jag av vördnad och nyfiken förväntan.

Den väldiga informationsmängden kittlar min fantasi. I böckerna på de långsträckta hyllorna kan man läsa om precis allt; mekanik, medicin, politik, historia, musik, konsthantverk och språk. Och så förstås om alla människoöden som beskrivs i romaner och biografier. Om man visar lite tålamod kan böckerna lära oss sådant som man inte ens visste fanns.

Min vördnad är sprungen ur folkbibliotekens demokratiska betydelse. Till biblioteken kan alla komma på lika villkor. Här finns professionell handledning och all information du behöver för att växa som människa och medborgare. Här kan du möta både dig själv och andra.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?

Mitt drömbibliotek är stort och ljust. På hyllorna står böckerna i långa rader och överallt finns ställen där man kan sätta sig och läsa. Både sköna fåtöljer för fantasifull läsning och strikta arbetsplatser för regelrätta studier. Ett kafé måste vi förstås också ha och en samlingssal för föreläsningar och konserter. En tidningshörna där man inte måste vara tyst är också bra att ha, liksom ett ställe där man kan lyssna på musik och ljudböcker i hörlurar. Samt en generöst tilltagen dataavdelning där de som inte har egna datorer kan sitta och jobba.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?

Böcker i långa rader, film, musik och ljudböcker. Datorer är en viktig bärare av demokratin, så på biblioteket bör det finnas arbetsstationer för de som behöver skriva skoluppsats eller jobbansökan, likaväl för dem som vill surfa runt på internet. Det är ju inte alla som kan köpa egna datorer.

Biblioteket är en viktig samlingsplats – så kafé, tidningshörna och en samlingssal bör också finnas.

Har du ett favoritbiblioteksmminne?

Jag har många fina minnen av bibliotek. Både som en plats där jag har suttit och studerat och som ett rum för oväntade möten med både litterära och verkliga personer. Kunniga bibliotekarier gör mig varm om hjärtat. Att få professionell handledning i sitt informationssökande är ovärderligt.

Jag läser väldigt blandat och kan ha stor behållning också av riktigt illa skrivna böcker. Har till exempel knagglat mig igenom en roman om biograf- och kafémusiker i 1920-talets Stockholm av en Hammarberg – tror jag att han hette. Det var segt, för varken berättelse eller språkbehandling var bra, men jag lärde mig en massa om vad som hände då ljudfilmen kom.

En av de mest omvälvande romaner jag har läst är Den omättliga vägen  av den nigerianske författaren Ben Okri.

Just nu har jag två böcker på gång: Petra Garberdings avhandling Musik och politik i skuggan av nazismen och dokumentärromanen Mostrarna  av Ulf Gran.

Ett svar till “8 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar”

1. Vi har extra boende i Göteborg
    Stannar gärna att vila fötterna utanför Stadsbilioteket. Önskar att soffor med ryggstöd kommer tillbaka.Just nu ser vi bara bänkar