Barnböcker, Nedräkningen, Skönlitteratur
Peter Gissy Foto Oscar Göthe

Peter Gissy. Foto: Oscar Göthe.

30 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 24 mars 2014 | Av |

Större yta och mer utbud av allt. Kultur i alla former och mysfåtöljer. Om 30 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbibliotek på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april. Idag är det författaren Peter Gissys tur.

– När jag var åtta år blev jag jättesjuk. Jag fick ligga hemma ensam i flera veckor medan febern härjade i min kropp. Min mamma, som jobbade heltid, cyklade hem varje lunch och tog då vägen om biblioteket. Hon hade alltid böcker med sig till mig. Det var så jag läste om pyramider, rymden och äventyrsböcker av olika slag. Hon – och bibliotekarien som jag senare träffade från och till under hela min uppväxt och som jag inte har namnet på tyvärr – skapade en nyfikenhet hos mig. Det fanns ju en bok för allting! Utan låneböckerna då, hade jag kanske inte blivit författare, berättar författaren Peter Gissy. Läs hela intervjun här!