Arrangemang

1 Tomas E Frank, foto Max Randi, 2 Pär Thörn, foto Emi SimoneZawall, 3 Khashayar Naderehvandi, foto David Relan.

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Trappa ner med Upper Rainbow Rock & poesi

Publicerat 6 mars 2017 | Av |

Vårens andra Trappa ner bjuder på psykedelisk folkrock, frenetisk prosapoesi och lika enkel som mångtydig lyrik om kärlek och främlingskap. Gästar gör musikern Thomas E. Frank (Den Stora Vilan), konstnären Pär Thörn och poeten Khashayar Naderehvandi. Varva ner inför helgen på Stadsbiblioteket, klockan 18 drar det igång.

Thomas E. Frank är ett nytt namn på den svenska musikscenen men bakom namnet ryms en av Göteborgs mest aktiva musiker. Efter lång tid som kompositör och kreatör i Den Stora Vilan är nu första albumet Tre Månader här. En debut som är både enkel och kosmisk med låtar som skär genom tiden; texter fyllda av nattlig poesi och en ljudbild som byggs upp spontant. Lekfullheten och spelet är där. Slumpen tillåts ta plats. Thomas själv beskriver hur skivan blev till såhär:

Flera av sångerna på Tre Månader är baserade på drömmar. Morgnar man vaknar upp med en melodi, en textrad eller ett helt arrangemang i huvudet har idéerna direkt spelats in. Dessa morgonsessioner byggde grunden i låtarna Lånad tid, Tre Månader och Dröm #3. De undersöker drömtiden, där månens sken belyser våra intryck. Det våra drömmar visar oss och våra drömmar om det vi upplevt.

Solodebuten rör sig musikaliskt någonstans i gränslandet mellan country, folkrock och psykedelia. Under kvällen spelar han låtar från den nya skivan.

Pär Thörn är född 1977 i Uddevalla, idag bosatt i Malmö och Berlin. Han är ljudkonstnär, performanceartist och avantgardistisk poet. Sedan debuten 2002 har han utkommit med ett tjugotal alster och är nu aktuell med Vattna vargen, utgiven av förlagskollektivet Diskret, som samlar tio års dikter och texter, både poesi och prosa. Titeldikten består av 28 imperativ, uppmaningar i stil med […]drick vilan/nå hjärtat/kroka medmänniskan/fly blicken/vattna vargen/förinta djurlivet/vänta döden/använd tiden. I Sydsvenskans recension av boken skriver Bengt Adlers att Pär Thörn ”är en av vårt komplexa och snabbt föränderliga samhälles främsta uttolkare” och alluderar på den passion, glöd och intensitet som karaktäriserar hans författar- och konstnärskap. Vattna vargen fungerar utmärkt som en introduktion till Pär Thörns produktion, under kvällen läser han dikter och texter ur boken.

Khashayar Naderehvandi är född 1981 i Teheran, uppvuxen i Malmö och verksam som poet, författare och kritiker på Kulturnytt i P1. Sedan 2015 är han doktorand inom konstnärlig

gestaltning vid Akademin Valand i Göteborg. 2011 kom debuten Om månen alls syntes, en diktsamling om bland annat tre syskon som i en nära på apokalyptisk tillvaro vänder sig till varandra. I hans dikter får kärlek, främlingskap och vardag lika delar utrymme och under till synes alldagliga formuleringar går att skönja djup, eftertanke och en strävan att berätta, att konkretisera.

Khashayar Naderehvandis senaste diktsamling Allting glittrar och ingenting tar slut är uppdelad i tre sektioner, med tre skilda röster som skildrar kärlekens villkor i en värld präglad av krig, oro, avstånd och förluster. Det är en kraftfull och tydlig lyrik, där de tre rösterna flätas samman och möts i en övergripande frågeställning: hur tar sig kärleken till uttryck i en tid av flykt och lidande? Med diktsamlingen blev Khashayar Naderehvandi en av Bonnierstipendiaterna 2016. Under kvällen läser han ur Allting glittrar och ingenting tar slut.

Ur Khashayar Naderehvandis Allting glittrar och ingenting tar slut:

Så fort mina ögon är öppna springer de iväg och skriker i ett annat rum och kärleken är den största sorg jag någonsin har känt.

Kärleken är min största sorg.

Kärleken är bara sorg och jag tittar ner i mina kupade händer som håller det kalla kranvattnet alldeles fint, sköljer mitt ansikte gång på gång och det röda i ögonen sprider sig, lägger sig på kinderna och hela ansiktet som en blomma.

Handduken doftar lätt av tvättmedel och jag inser att jag inte är hemma hos mig själv, tappar upp ett bad med hett rykande vatten, klär av mig och lägger mig helt ner i badkaret, hela kroppen under vattenytan.

Allting glittrar och ingenting tar slut.

Allting glittrar.