Arrangemang, Barnböcker

Publicerat 15 november 2013 | Av |

Sagoläsaren Amparo Burgos på Global, tipsar om sina barnboksfavoriter! En la sección infantil en Global, Amparo Burgos lee sus cuentos predilectos. Här berättar Amparo både på spanska och svenska. Aquí Amparo nos habla en español y en sueco.

En el espacio de “cuentos para niños”, dedicado a niños entre 2 y 12 años, cuento historias de manera que los niños de diferentes edades puedan entenderlas y participar. También suelo usar fichas, rompecabezas y juguetes para ilustrar los cuentos.

Entre tantos cuentos, puedo mencionar por ejemplo Los músicos de Bremen, de los Hermanos Grimm (Jacob Karl Grimm y Wilhelm Grimm), que trata de un burro a quien le gusta la música y por adversidades de la vida decide emprender viaje a Bremen, en el camino encuentra a un perro en la misma situación y le propone que se una a él para formar una banda de música, luego ambos encuentran a dos animales más, con problemas similares, y todos juntos siguen el viaje. La historia tiene un final feliz, realzando los valores de la solidaridad y el compañerismo.

Entre las fábulas de Esopo está El ratón campestre y el ratón citadino, versión de Idè Birgitta Cabo Galindo. En este relato los dos ratones se visitan, pudiendo experimentar ambos las ventajas y los peligros del campo y de la ciudad. Ambos concluyen en que “fuera se vive bien, pero en casa se vive mejor”.

Los cuentos llevan a los niños a mundos de ensueño y también les enseñan a reflexionar, enriquecen su vocabulario, les ayudan a expresar opiniones y sentimientos, y los llevan a hacer preguntas y a comunicarse mejor.

El programa de Global encontrará información acerca de la narración de historias series y más!

Under sagostunden för barn mellan 2 och 12 år, berättar jag sagor så att barn i olika åldrar kan förstå och ta del av dem. Jag kan också använda bilder, pussel eller leksaker för att illustera sagorna.

Bland många favoritsagor, kan jag nämna Stadsmusikanterna i Bremen av Bröderna Grimm, som handlar om en åsna som tycker om musik och som på grund av svårigheter i livet bestämmer sig för att resa till Bremen. På vägen träffar han en hund i samma situation och förslår att de ska resa tillsammans och skapa en musikgrupp. Sedan träffar de två andra djur med samma problem och alla fotsätter resan tillsammans. Sagan har ett lyckligt slut. Den uppmärksammar värderingar som solidaritet och gemenskap.

Bland Aisopos fabler har vi Lantmusen och Stadsmusen, en version av Idè Birgitta Cabo Galindo. I berättelsen besöker lantmusen och stadsmusen varandra och får uppleva fördelar och nackdelar med livet på landet och i staden. Båda kommer till slutsatsen: ”borta bra men hemma bäst”.

Sagorna tar barnen till sagovärlden. De lär dem också att reflektera, berikar deras ordförråd, hjälper dem att uttrycka sina tankar och känslor och de utvecklar sin förmåga att ställa frågor och kommunicera bättre.

I Globals program hittar du information om sagostunderna och mycket annat!

2 svar till “Sagostunder och boktips på spanska – Hora de cuentos y reseñas de libros en español”

1. Hej!
    Jag har startat en grupp på FB för tvåspråkiga barn, svenska o spanska i Göteborg och tänkte försöka träffas på era sagostunder till våren. När kommer ett program med vårens tider?
    Tack!
    SVES – tvåspråkiga barn

2. Vilket bra initiativ! Vi gör uppehåll med sagostunderna på olika språk nästa termin eftersom Global stänger 3 mars inför flytten tillbaka till Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Stadsbiblioteket invigs 23 april på Världsboksdagen. Till hösten 2014 återkommer vi med sagostunderna igen. Hoppas vi ses då!