Barnböcker

Detalj från omslag till Söta Salma av Niki Daly. Förlag: En bok för alla.

Och 2015 års Almapristagare är …

Publicerat 31 mars 2015 | Av |

I dag kl 13 får vi reda på vem som får årets ALMApris. Priset, som är instiftat till minne av Astrid Lindgren är världens största internationella barn- och ungdomslitteraturpris. På bästa Nobelprismanér visar vi utdelningen från Kungliga biblioteket i Stockholm på vår storbildskärm i Trappscenen!

För att bli nominerad till priset ska man vara författare, illustratör, läsfrämjare eller berättare. Det finns i år 197 kandidater, från 61 olika länder, till världens mest prestigefulla utmärkelse inom genren barn- och ungdomsböcker.

En av kandidaterna till årets pris är Niki Daly från Sydafrika, vars bilderböcker jag läser med barnslig förtjusning. Genom åren har jag läst flera av hans fartfyllda böcker som oftast utspelar sig på den afrikanska kontinenten. I en artikel berättar Daly att han som tonåring hade en dröm om att bli popsångare och karikatyrtecknare. Han gick konst- och designskola och arbetade inom reklambranschen innan bilderböcker blev hans gebit.

Här är tips på tre av hans fina bilderböcker:

I Kwela Jamela får en sång vänds en minst sagt besvärlig situation till en riktig solskenshistoria. En berömd sångartist, som medverkar i det populära teveprogrammet Afro-Idols, ska frisera sitt hår på en salong där flickan Jamela hjälper till med allehanda sysslor. Som en följd av en serie händelser där Jamela är inblandad råkar frisören, tant Beuty, slinta med rakapparaten så att sångerskan, miss Chaka Chaka, får en stor kal fläck på huvudet. Hur ska nu detta ställas tillrätta? Det är då Jamela får en briljant idé och med hjälp av sin fina lilla väska med solrosor-dekorationer fixas fram en häftig håruppsättning som faller den hyllade sångerskan väl i smaken. ”Tack för solrosorna, Jamela” viskar hon i mikrofonen när hon senare på kvällen står på scenen och sjunger.

En saga från Ghana, Söta Salma, berättar om en flicka som ska gå till marknaden på uppdrag av sin mormor. På vägen träffar hon på Herr Hund som lurar henne grundligt. Dessutom lurar den ondskefulla hunden även mormodern som i slutet av boken blir attackerad och rejält skrämd av honom. Som en sorts afrikansk Rödluven-saga kan man sammanfatta denna bilderbok.

Slutligen en bilderbok av Niki Daly där inspirationen, att döma av illustrationerna, kommer från 1970-talets ”swinging London”. Ruby sjunger blues berättar om en flicka, Ruby, som har en otrolig sångröst, men hon är också högröstad vilket driver omgivningen till vanvett. När hon vrålar på sin hemgata, ”Hallå allihop! Nu är jag hemma!” blir de flesta grannarna störda – men det finns en saxofonist och en jazzsångerska i källarvåningen som inser potentialen i Rubys röst. De ger henne sånglektioner och Ruby gör sedan succé när hon sjunger offentligt.

Låna bilderböcker av Niki Daly på Stadsbiblioteket!