April april, Blogg

AI-genererad konst. deepai.org.

Ny poesi ersätts med AI

Publicerat 1 april 2023 | Av |

Nya besparingar leder till kreativa lösningar, med hjälp av AI behöver biblioteket inte längre köpa in ny poesi.

Biblioteken i Göteborg behöver spara in på nyinköpt media, samtidigt vill vi erbjuda ett lika brett utbud som alltid. Därför ersätter vi nu nyinköpt poesi med AI-genererad sådan.

AI står för artificiell intelligens och kan användas för att generera eller skapa text, bild, ljud och film snabbt och enkelt. Till skillnad från ”riktiga” poeter (läs: människor) arbetar AI:n gratis, på begäran och omedelbart.

Under en testperiod kommer en datorskärm med skrivare finnas tillgänglig på Plan 1 på Stadsbiblioteket vid poesin. Här kan du som användare själv begära poesi genom att skriva in ämne eller annat nyckelord för att på så vis få ut den sortens poesin som du är sugen på. Du kan sedan skriva ut din poesi och ta med dig hem. Till skillnad från den övriga, gamla poesin behöver du inte lämna tillbaka den. Du behöver logga in med ditt bibliotekskortsnummer och pinkod. Tre sidor om dagen är gratis, därefter kostar det 2 kronor per sida. Här är ett exempel på en dikt som genererades vid nyckelord ”vår”:

Våren är här, så frisk och ny,
trädens knoppar spricker och flyr,
fåglarna sjunger, solen är varm,
låt oss njuta av vårens charm.

Det kommer även att finnas möjlighet till poesi på flera olika språk, och du kommer kunna välja om du vill ha poesin i samma stil som någon författare du tycker om. Här följer ett exempel på en AI-genererad dikt på engelska i samma stil som Rupi Kaur:

the sun rises,
and so do I,
embracing a new day,
with hope and love as my guide.

Vi på Stadsbiblioteket tror att den nya AI-genererade poesin kommer att bli succé och att vi därmed tar bort all behov av publicerad poesi. Om testperioden går bra finns det möjligheter att utveckla så att vi även kan ha en konstgenerator på Plan 2, som alltså kan ersätta nyinköpta konstböcker. AI-genererad konst är precis lika fint som den konst skapad av mänskliga konstnärer, det kan till exempel se ut så här:

AI-genererad konst skapad med nyckelordet "april fools". deepai.org.
AI-genererad konst skapad med nyckelordet ”april fools”. deepai.org.

Om det går bra kan vi fortsätta med romaner, serier och slutligen facklitteratur. Så småningom kan detta innebära att vi inte behöver någon mediabudget alls, utan att överhuvudtaget minska utbudet.