Facklitteratur, Film, Musik, Skönlitteratur

När vi gräver guld i Polen och Ukraina

Publicerat 11 juni 2012 | Av |

Okej, nu är det ett stort sportevenemang på gång igen. Jag tänker inte på sommar-OS. Nej, nu är det fotboll som gäller.

Hur laddar man bäst för ett fotbolls-EM? Att läsa tidningarnas sportbilagor kan vara ett sätt – men när man har tröttnat på det, vad gör man då? Här kommer tips på en bok, en film och en låt att fotbollspeppa med.

Fotbollsboken: Fever pitch av Nick Hornby.  I Nick Hornbys självbiografiska bok Fever pitch får man en inblick i hur det är att vara en biten fotbollsfantast och hur det är när fotbollen präglar hela ens liv. Nick skriver om sitt minst sagt passionerade förhållande till Arsenal. Boken är filmatiserad också!

Fotbollsfilmen: Skruva den som Beckham. Tjejfotboll, kärlek och kulturkrockar. I Skruva den som Beckham möter vi Jess, som älskar fotboll och vill vara lika bra som sin idol David Beckham. Hennes föräldrar tycker dock att hon ska lugna ner sig och vara lite mer som en traditionell indisk tjej. När Jess blir kär i samma kille som sin bästa kompis, då blir det riktigt krångligt. Skruva den som Beckham är en varm och rolig film om förälskelse, passion och om att få göra det man helst av allt vill göra. Går också bra att låna som bok!

Fotbollslåten: World in motion av New Order. Fotbollslåtar är en svår genre tycker jag. Låtar som ska skrålas av ett gäng supportrar i lustiga hattar är inte alltid så bra. Som gammal synthare måste jag framhålla New Orders World in motion som bästa fotbollslåt – skriven för Englands landslag inför fotbolls- VM 1990. Till den kan man dansa lite poppigt medan man skrålar. Om du inte känner dig helt övertygad – låna hem en hel skiva med fotbollslåtar och testa dig fram.