E-böcker
Foto: Per Palmkvist Knudsen

Ladda hem fria e-böcker

Publicerat 15 mars 2013 | Av |

Att läsa e-böcker på en surfplatta eller i en smartphone är smidigt, enkelt och bekvämt. Förutom att biblioteket har många e-böcker som du kan låna av oss, så har vi även e-böcker som du kan ladda ner och behålla. Det kallas för fria e-böcker.

Fria e-böcker är böcker där upphovsrätten har gått ut. Detta betyder att du får behålla böckerna när du har laddat hem dem. Du lånar alltså inte boken utan laddar hem den för gott. Bland de fria e-böckerna hittar du klassiska verk av bland annat Jane Austen, August Strindberg, Hjalmar Söderberg och Franz Kafka.

Våra fria e-böcker kan du läsa på en dator, surfplatta eller smartphone. Du kan läsa dem i vilken e-boksläsare eller e-boksapp du vill.

Välj bland våra fria e-böcker, du hittar böckerna via länken http://bit.ly/friebok Du kan avgränsa på vilken språk du vill ha boken genom att välja under fliken Språk.
Klicka på länken ”Fri att ladda ner från ” under bokens titel och du kommer till en nedladdningssida.
Beroende på var du laddar hem e-boken från, så fungerar det lite olika.

Projekt Gutenberg:

• Välj någon av Epub-länkarna, förslagsvis med bilder och klicka på den.

Litteraturbanken:

• Välj läs verket som PDF eller Epub.

Dramawebben:

• Under bilden på boken hittar du länkar.
  • Välj text.
  • Välja att Öppna i den app du använder för att läsa biblioteksböcker.
  • Boken är din och finns kvar tills du tar bort den.
  • Om inte textalternativet finns, välj tryckt och sedan ladda ner som PDF.
  • Boken är din och finns kvar tills du tar bort den.

Du kan använda facetterna (grupperna av termer som dyker upp till vänster när du sökt i vår katalog) när du ska söka efter fria eböcker eftersom det finns en facett som heter fri ebok. Om du vill få fram Charles Dickens som fri ebok söker du alltså Charles Dickens och klickar i Fri ebok. Vill du bara ha Gutenberg så söker du Gutenberg och klickar i fri ebok.