Barnböcker

Detalj ur omslaget till "Den lilla hemligheten". Bokverket förlag.

Hela världens bilderböcker: En oväntad hemlighet

Publicerat 20 november 2016 | Av |

Varför vägrar flickan att tala? Munnen är helt stängd oavsett vad som händer runtomkring henne.

Det är ett mysterium att den annars till synes kavata flickan håller sin mun helt stängd. Bär hon på en hemlighet som är skrämmande, otäck, dråplig eller humoristisk? Det får vi reda på alldeles i slutet av bilderboken Den lilla hemligheten av Yara Bamieh.

Författaren, som också själv illustrerat sin bok, bor i Ramallah på Västbanken. Den lilla hemligheten utgavs först på arabiska inom ramen för Tamer-institutet i Ramallah. För några år sedan fick Tamer ALMA-priset för sitt lässtimulerande arbete bland barn och ungdomar på Västbanken.

Elisabet Risberg, som till vardags är bibliotekarie på Internationella biblioteket i Stockholm, har översatt hennes bok från arabiska.

Det är en färgstark och annorlunda bilderbok som jag nu har framför mig.På det första uppslaget sitter flickan helt allvarlig på en parkbänk. Hon är omgiven av lekande och stojande barn och en familj som har picknick på gräsmattan.

För att överdriva huvudpersonens stängda mun får alla andra personer som fyller bilderbokens sidor överdrivet stora och öppna munnar. Hela garnityret inklusive tungan syns med all tänkbar tydlighet!

Flickan med den stängda munnen förefaller att vara mycket självsäker och hon tar sig fram i staden med bestämda steg. Och lika bestämda som stegen är, lika stängd är hennes mun.

Flickan reagerar särskilt starkt mot de katter hon möter. Antingen sjasar hon bort dem eller så håller hon dem på behörigt avstånd. Varför det?

Ja, det är utan tvekan något konstigt med flickan som inte säger ett enda ord,  inte äter den minsta bit från sin kaka och heller inte ropar på hjälp när hon blir rädd för skällande hundar.

När slutet närmar sig får vi också veta att det är en mycket speciell hemlighet som ruvat där inne i munnen. Och du kan garanterat inte i förväg gissa vad vi får se för bilder på flickan där i slutet!