Arrangemang, Facklitteratur

Andreas Ekström. Foto: Pontus Tideman.

Google och den digitala revolutionen

Publicerat 6 november 2014 | Av |

”Don’t be evil”, säger Google. Andreas Ekström föreläser och diskuterar Google på Stadsbiblioteket.

Föreläsning: Google och den digitala revolutionen.
När? Lördag 8 november, klockan 11 och klockan 14.
Var? Trappscenen, Stadsbiblioteket på Götaplatsen.
Varför? Spännande, lärorikt och utmanande.
Fri entré och ingen föranmälan – Välkommen!

Andreas Ekström är kulturjournalist på Sydsvenskan i Malmö-Lund. För några år sedan utkom han med en uppmärksammad bok om Google. Under ett spännande seminarium berättar han om världens viktigaste och mäktigaste internetfenomen, men också om hur vi bör förhålla oss som medborgare och användare. Han talar också om den säregna företags- och organisationskultur som har gjort Google så framgångsrikt.

Räkna med att samtalet sedan rör sig vidare och riktar om fokus – mot oss själva. Hur beter vi oss i den digitala revolutionen? Varför är vi så fascinerade av sociala medier? Och vad händer när vi frivilligt delar med oss av precis allt från hälsouppgifter till politiska uppfattningar? Gör er redo att ställa de svåra frågorna redan nu; det är i ett gemensamt samtal som svaren söks!

Andreas Ekström har gjort uppemot två hundra föreläsningar, författarbesök och seminarier kring den digitala revolutionen och är mycket uppskattad för sitt sätt att med pedagogisk tydlighet och utmanande frågor få publiken att omvärdera sitt nätbeteende.

Låna Andreas Ekströms bok Google-koden på biblioteket och läs mer på hans hemsida.

Lästips om Google:

The Google Story av David A. Vise och Mark Malseed – för dig som vill veta mer om Googles tillkomst.
What Would Google Do? av Jeff Jarvis – för dig som önskar en entusiastisk skildring av Google som ekonomisk idé.
The Search av John Battelle – för dig som vill förstå Googles framväxt med fokus på teknik.
The Big Switch av Nicholas Carr – för dig som önskar ett historiskt innovationsperspektiv.
Planet Google av Randall Stross – för dig som vill ha den mest uttömmande företagsbiografin.

Mer böcker om Google hittar du här.

Vill du veta mer om vår digitala dag den 8 november, klicka här!