Spel

Gå i mästerdetektivernas kläder och lös mystiska brott

Publicerat 9 september 2016 | Av |

Tv-spel med litterära förlagor hör inte till vanligheterna, oftast bygger tv-spel på berättelser skrivna av spelbolagens författare. Men ibland seglar det upp spel med välbekanta ansikten, eller för den delen mustascher och pipor.

Sherlock Holmes Crimes and Punishment (finns till xbox360, xbox one och Playstation 3 på biblioteken) kom ut 2014 och fick mycket bra recensioner. Spelet bygger på de klassiska böckerna om Sherlock Holmes skrivna av Sir Arthur Conan Doyle. I spelet får du i rollen som Sherlock Holmes lösa en rad brott, bland annat mordet på en sjöman som blivit spetsad med en valharpun, en arkeolog som låsts in i en bastu och mördats.

Problemlösning och att samla bevis för att hitta rätt person är nyckeln för att klara spelet. Men även om alla bevis tycks tyda på att du har hittat den misstänkte kan det vara någon pusselbit som saknas, spelet utmanar verkligen ditt  logiska tänkande. Crimes and Punishments har hyllats för sina realistiska miljöskildringar av det viktorianska England. Låna spelet här.

Agatha Christies klassiska roman ABC murders släpptes i februari i år som tv-spel (finns till xbox one och Playstation 4 på biblioteken). Liksom i romanen härjar en mördare som kallar sig ABC, hen väljer ut sina offer i alfabetisk ordning. Som den karismatiske Poirot beger man sig ut till brottsplatserna runt om i Storbritannien. Noggrannhet är nyckeln till att lösa brotten, att verkligen vända på varje sten. The ABC murders är inte lika våldsamt och rått som Crimes and punishments som har en åldersgräns på 15 år. Grafiken är mjukare, ljusare och miljöerna känns mysiga trots att de många gånger är brottsplatser. Låna spelet här.

Båda spelen är kluriga och kräver en del tankearbete, något som känns uppfriskande om man börjat bli mätt på köttiga skjutspel.

För dig som inte kan få nog av Poirot och Holmes har biblioteken böckerna och en rad filmatiseringar av detektivernas äventyr.