Arrangemang
Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Daniel Rybakken – 2017 års mottagare av Torsten och Wanja Söderbergs pris

Publicerat 25 augusti 2017 | Av |

Designern Daniel Rybakken är född i Oslo 1984 och bor sedan många år i Göteborg. Sedan 2008 driver han sin studio i stadsdelen Majorna och arbetar mycket med internationella samarbetspartners. I sitt arbete utforskar han ofta ljus och belysning. Han vill att något ska hända i mötet med betraktaren. Något som väcker tankar.

Del av prisjuryns motivering:

”Med poetiska och magiska effekter återskapar han dagsljus i slutna rum och skänker oss ett nytt ljus”.

Under utställningsperioden erbjuds visningar, workshops, föreläsningar samt museilektioner. För frågor gällande utställningens program eller visningar, vänd er till pedagog@rohsska.se. Museilektioner för skolklasser går att boka på museilektioner.se.

Torsten och Wanja Söderbergs pris utdelas årligen sedan 1994 för att främja konsthantverk och design i Norden, samt för att stärka det kollegiala nordiska samarbetet. Prissumman på 1 miljon SEK, med medel från Torsten Söderbergs Stiftelse, gör utmärkelsen till världens största designpris.