Facklitteratur

Detalj från omslaget till Cykling. Karavan Förlag

Att cykla eller inte cykla – det är frågan

Publicerat 15 maj 2014 | Av |

Every time I see an adult on a bicycle, I no longer despair for the future of the human race. Dessa ord kommer från den brittiske sience-fictionförfattaren H.G. Wells (1866-1946), och orden är ljuv musik för en inbiten cyklist!

Cyklar du också? Nästan varannan göteborgare gör det och jämfört med 2012 var det förra året 22% fler cyklister i Göteborg. Om du inte redan har upptäckt fördelarna med att färdas på två hjul kommer här några tips på inspirerande cykelböcker som kanske får dig att komma igång med cykling i någon form.

Först ut är den lilla tunna och behändiga pocketboken Cykelsmart. Att bli cykelsmart innebär att upptäcka fördelarna med att cykla – för hälsan, miljön, plånboken och livsglädjens skull. Boken har som ambition att ge dig en knuff i rätt riktning upp i sadeln!

Du kan exempelvis ta del av tips när det gäller att köpa rätt cykel. Ett antal kändisar ger också sina bästa cykeltips. Vad sägs om Anneli Adamos tips om den, i hennes tycke, mest betydelsefulla detaljen på cykeln: ”Det viktigaste är sadeln. Jag vill ha en bred, skön, gungig, amerikansk sadel med silikon. Ingen liten tunn italiensk som gnider fel.”

Hur ska man då klä sig när man cyklar? Radioprofilen Kitty Jutbring tycker inte att man nödvändigtvis måste klä sig praktiskt för att cykla. ”Jag cyklar gärna i kjol, klänning och högklackat, annars skulle jag behöva ha med mig ombyte jämt.”

Nummer två när det gäller cykelböcker är Cykling – med underrubriken Den kompletta handboken när du vill bli snabbare och starkare. Det här är en bok för den som vill bli riktigt duktig på att cykla och en av de tre författarna är också före detta proffscyklist. I boken får man grunderna och en bättre förståelse för vad som krävs när det gäller att bli duktig i cykelsporten.

Det påpekas att mat och näringsfysiologi utgör grunden för ett bra träningsprogram.

Bilder med beskrivningar, som är mycket tydliga, visar vad du ska göra för att bli en bättre cyklist. Ett avsnitt handlar om näring. Hur kombinerar man de fyra huvudgrupperna, kolhydrater, protein, fett och vatten? Alla dessa grupper är lika viktiga så länge de tillförs i lagom mängd i förhållande till varandra.

En riktigt läcker fotobok är Cycle chic av Mikael Colville- Andersen. Man kan kalla boken för en modebok för cyklister. Över trehundra foton från hela världen visar cyklande människor i det urbana samhället. En zebrarandig cyklist i San Fransisco på en matchande cykel är bara ett exempel ur boken. Mer vardagsbetonade bilder visar hur man på cykel lätt kan frakta allehanda saker såsom julgran, hundar, levande blommor – och också en kontrabas!

Låna fler cykelböckerStadsbiblioteket!