Alla var rädda för Bob

Publicerat 7 april 2010 | Av |

Twin Peaks blandade thriller, skräck, komedi, parodi, science fiction och drama. Surrealism, realism, humor och såpopera-parodi bidrog till att Twin Peaks uppfattades som nyskapande för 20 år sedan.

Den 8 april 1990 sändes det första avsnittet av TV-serien Twin Peaks. Första avsnittet var en långfilm, eller pilotavsnitt som det också heter. Jag såg den och missade sedan inte ett enda avsnitt. Kanske var de sista avsnitten inte lika bra men det gjorde inget. Jag älskade Twin Peaks. Det mystiska, absurda, pajerna, kläderna, inredningen och den läskiga skogen.

DN skriver om Twin Peaks idag i Laura grävs upp på Twin Peaks 20-årsdag. Fyra skribenter minns serien som blev stilbildande, bland andra Helena Lindblad: David Lynch var kanske inte först med att mytologisera och sexualisera skogen, men inom tv-dramatiken tog han pionjärkliv bort från de upptrampade stigarna och in i en tät terräng. Utan den banbrytande ”Twin Peaks” skulle Alan Balls vampyrserie ”True blood” knappast existera i dag.

Om du inte kommer ihåg vad som hände i Twin Peaks så finns en snabbresumé (och mycket annat!) på Wikipedia (sv).

Twin Peaks pappor heter David Lynch och Mark Frost. Lynch regisserade även Mulholland Drive, Blue Velvet, Wild at Heart och The Elephant Man. På senare år har han allt mer kommit att ägna sig åt konstfilm som inte syns på de stora biograferna. David Lynch har även fått stor uppmärksamhet för sitt engagemang i organisationen för TM, Transcendental Meditation.  Hans senaste projekt är en dokumentär om Maharishi Mahesh Yogi, mannen bakom TM.

På Facebook har David Lynch Interview Project 19 222 fans. Intervjuprojektet som Facebooksidan bygger på finns egentligen på interviewproject.davidlynch.com och består av filmade intervjuer med människor som Lynch & Co har träffat på barer och längs vägen under en 70 dagar lång resa över USA.

Biblioteket har filmerna, musiken, noterna och böckerna!

Böcker om och av Lynch, bland annat Lynch on Lynch.

Lyssna på Twin Peaks-musiken (Spotify).