Skönlitteratur

Vill du ha hjälp att starta din bokcirkel?

Publicerat 22 mars 2016 | Av |

Nu är vårens ”starta-uppkitt” med bokcirkelkassar klara och färdiga till utlån. Du kan välja mellan 11 olika kassar.

I vårens kassar finns en bokcirkelhandledning där du får råd om hur du går till väga med din cirkel, 8 exemplar av samma pocketbok, en loggbok, och författarporträtt. Lånar och lämnar gör du med ditt vanliga bibliotekslånekort manuellt på plan 1 på Stadsbiblioteket. Lånetiden är 6 veckor. Du kan även reservera en bokkasse på gotlib.goteborg.se

Tjärdalen av Sara Lidman

Sara Lidman skildrar ett antal invånare i byn Ecksträsk i Västerbotten som får komma till tals efter en olycka i byn.

Romanen handlar om svek, skuld och ansvar. Den är en skildring av ensamhet och utsatthet i bykollektivet. Sara Lidman skriver delvis på dialekt vilket gör att man kommer nära byborna. Temat är aktuellt och allmängiltigt.

Ett arabiskt vemod av Taïa, Abdellah

I början av romanen undkommer den tolvårige Abdellah en gruppvåldtäkt och han blir sedd som den feminine pojken kallad Leïla. Han försöker återfinna sig själv. Han vill vara en man men på ett annat sätt än det traditionella. Hans filmdrömmar för honom så småningom till Paris.

Dödssynden av Harper Lee

I en liten stad i den amerikanska södern blir en ung svart man oskyldigt anklagad för våldtäkt på en vit kvinna. Advokaten Atticus Finch tar sig an försvaret av Tom Robinson. Berättaren i romanen är Scout, Finch nioåriga dotter. Handlingen är baserad på Harper Lees egna barndomsupplevelser. Den fick Pulitzerpriset 1961.

Stål av Silvia Avallone

Anna och Francesca, två trettonåringar, växer upp i ett slitet bostadsområde i kuststaden Piombino i Italien. De är på väg in i vuxenvärlden och drömmer om ett liv långt borta från föräldrarna och stålverket. Romanen är en skildring av flickornas vänskap men också av deras utsatthet både när det gäller kön och klass.

Underjordiska timmar av Delphine De Vigan

Mathilde och Thibault, två människor i Paris som skulle kunna mötas eller bara passera varandra. Underjordiska timmar är en laddad roman om tyst våld mitt i storstaden där man riskerar att gå under utan att någon märker det, spännande från första sidan.

En bön för de stulna av Jennifer Clement

Livet är tufft för flickorna i den lilla byn i Mexiko. Mödrarna kämpar och fäderna har försvunnit. En ständig rädsla för kidnappningar av knarkkartellerna hänger över flickorna. Ladydi görs ful av sin mamma för att klara sig, ”det bästa man kan vara här är en ful flicka” säger hon. En stark poetisk och mycket berörande roman som bygger på verkliga händelser.

Den vita tigern av Aravind Adiga

Balram föds i en fattig familj på den indiska landsbygden. Han får tidigt börja arbeta men bär inom sig en dröm om ett annat liv. Han får chansen när han blir chaufför till en rik jordägare i det myllrande New Delhi. Men hur långt är han beredd att gå för att nå sitt mål? En gripande uppgörelse med klasskillnader och missförhållanden.

Flickvännen av Karolina Ramqvist

Varför har hon fastnat för en man som försörjer sig på våld och brott? Hon tänker på vad som drivit henne, på priset hon måste betala och om det verkligen är rätt val, samtidigt som väninnorna vill festa och skvallra och små glimtar från den vanliga världen påminner henne om hur det skulle kunna ha varit. En stark bok om en ung kvinna fast i sitt eget liv

Främlingsleguanen av Martina Montelius

En femåring hoppar av från dagis. Hens upphovsmän är spårlöst försvunna och barnet är ensamt i lägenheten. Där finns bara en tysktalande leguan som till skillnad från de vuxna lyssnar uppmärksamt när barnet talar. Tillsammans med leguanen ger sig barnet ibland ut bland höghusen. Det är en roman som på ett absurt vis skildrar ett barns utsatthet och ensamhet.

Comédia Infantil av Henning Mankell

Under tio dagar berättar gatubarnet Nelio sin historia. Han är skadad, på väg att dö och han har bett bagaren José som funnit honom att bära upp honom på taket där han kan andas frisk luft. Nelios ger genom sin gripande historia röst åt världens alla gatubarn. Mankell tar dem ur anonymiteten och gör dem till människor.

Stjärnlösa nätter av Arkan Asaad

Amàr växer upp i en liten svensk stad i en kurdisk familj. När de reser tillbaka till Irak för första gången på länge har alla höga förväntningar men inget blir som Amàr trott. Han förväntas gifta sin med sin kusin och när han inte vill utbryter kaos. En berättelse om far och son, om hur respekten för familjen kolliderar med viljan till eget liv, roligt beskrivet men mest väldigt sorgligt.