Blogg, Boktips

Tre bibliotekarier som jobbar med Dewey nu. Anna som svarat på frågorna står bak till vänster.

Ursäkta röran – vi flyttar om!

Publicerat 16 mars 2022 | Av |

De besökare som rört sig på biblioteket under de senaste månaderna har knappast kunnat undgå att det ser lite rörigt ut, särskilt på plan 2! Det beror på att stadsbiblioteket för närvarande genomgår en stor förändring, nämligen en övergång från klassifikationssystemet SAB med bokstavssignum till det nya, sifferbaserade Dewey.

Alla på bibliotekets enheter hjälps åt med att märka om och fysiskt flytta beståndet, en bok och en avdelning i taget. Vi har pratat med bibliotekarie Anna Eriksson, som sitter med i arbetsgruppen för det här minst sagt massiva projektet!

Hej Anna! Berätta lite mer om det här med Dewey – varför genomförs det här systembytet och varför just nu?

Hej! Jo, systemet vi hade förut – SAB – är ett svenskt klassifikationssystem som tyvärr är ganska föråldrat, då det inte längre utvecklas eller förnyas. Det är viktigt för biblioteken att ha ett klassifikationssystem som kan anpassas till och förändras i takt med vår omvärld. Dewey består av 10 huvudklasser med underavdelningar och uppdateras kontinuerligt. Det finns i ca 160 länder och används redan på alla universitetsbibliotek i Sverige. Än så länge är det inte så många folkbibliotek som har gått över till Dewey men Malmö, Lidingö, Umeå och några till har gjort det och nu är det alltså dags för oss!

Vi som jobbar på biblioteket har ju fått genomgå en längre utbildning för att lära oss de nya avdelningarna, tror du att det kommer att bli krångligt för besökarna att lära sig att hitta rätt?

Det finns naturligtvis för- och nackdelar med alla klassifikationssystem, sedan beror det även på hur just du brukar använda biblioteket och hur du gör för att hitta det du söker. Våra besökare får fortfarande samma hjälp av oss bibliotekarier som de alltid fått – däremot kan det hända att det tar lite längre tid just nu, eftersom mycket är nytt för oss också. Hur bra du hittar i ett bibliotek kan bero på många olika saker, som till exempel hur skyltningen ser ut, hur bibliotekskatalogen är utformad och om det är ett stort eller litet bibliotek. Det sägs att många människor har lättare att komma ihåg och förstå ett siffersystem än ett bokstavssystem. Sedan har vi besökare från andra länder som nog kan känna igen sig från biblioteken i sina hemländer. På sikt hoppas och tror vi att de flesta ska tycka att det blir lättare att hitta det de söker!

Vad tror du kommer att bli det bästa med att använda Dewey?

Det blir kanske lite tydligare, mer detaljerade sökträffar. Om du är ute efter en bok och vet titeln eller författaren och söker upp den i vår app eller katalog så kommer du att kunna se direkt vilket nummer boken har. När du sedan kommer till biblioteket borde det vara lätt att hitta den i hyllan eftersom böckerna och avdelningarna står i nummerordning. Sedan kommer vi att ha färgskyltningar också, så att man ska kunna orientera sig utifrån både färg och siffror. Till exempel har avdelning 500 (Naturkunskap) fått en grön färg, så det borde göra det lättare att veta var man ska börja leta.

Hur långt har ni kommit i ommärkningsarbetet och när – på ett ungefär – beräknas det hela vara klart?

Vi har hittills gjort klart hälften av bibliotekets tio avdelningar. Sedan har vi barn- och ungdomsavdelningen kvar, så kanske i slutet av året!

Och avslutningsvis – kommer det att firas på något sätt, när allt äntligen är klart och den sista boken har ställts in i rätt hylla?

Det vet vi inte ännu, men det hoppas vi på så klart!

(För dig som blev nyfiken finns det mer utförlig info om ommärkningen här på goteborg.se.)