Barnböcker

"Knacka på" av Anna-Clara Tidholm. Alfabeta förlag.

Tre bra böcker för de minsta

Publicerat 28 april 2015 | Av |

Det är svårt att välja böcker till ett litet barn som lätt tappar intresset. Här kommer lite tips på böcker som är ”bäst i test” för min ettåring, och som vi dessutom har många exemplar av!

Något som är populärt bland många barn är böcker med något ”extra” i. Det kan vara att sidorna har inslag av olika slags papper eller bitar av tyg, som fluffig päls på ett djur, eller ett täcke man kan lyfta på för att se en pojke därunder. Det kan till och med finnas små knappar som ger olika ljud ifrån sig. Tyvärr har sådana böcker en tendens att förlora sin fräschör snabbt i händerna på en liten och passar inte så bra på bibliotek, men det kan vara roligt att köpa i alla fall en sån att ha hemma tills den faller i bitar.

Toto tittut av Emma Virke är en rolig bok att låna på biblioteket däremot! Här kan man kika genom små hål på sidorna men man kan också skapa rörelse och variation i bilderna. På bilden med Toto i gungan stoppar man in två fingrar där benen ska vara och hjälper honom att få upp farten! På en annan bild kan man byta ut färgen och mönstret på Totos tröja genom att lägga sin egen ärm bakom sidan. Eller varför inte låta ett finger bli en mask i ett äpple eller den egna näsan bli Totos näsa? Här finns ingen direkt handling men bilderna är minst sagt finurliga och ettåringen hemma fnissar hejdlöst varje gång.

En annan bok som blir interaktiv med väldigt små medel är Knacka på av Anna-Clara Tidholm. Här finns egentligen inget ”extra” alls utan bara en enkel handling. Vi kommer till ett hus, vi knackar på en dörr och så får vi komma in. Här finns kaniner som äter, nallar som borstar tänderna, apor som har kuddkrig och mycket mer. Vi går från rum till rum och mellan varje rum finns en sida som ser ut som en stor dörr som man kan knacka på. Om man vill kan man ju knacka på de mindre dörrarna som syns i varje rum också. Och det vill man! Oj vad det knackas ivrigt på alla dörrarna. Texterna är korta och inte helt grammatiskt korrekta utan påminner om ett poetiskt barnspråk. Bilderna är tydliga och det är roligt att peka ut vardagsföremålen: var är moroten? Var är katten?

Sista tipset är serien Ellen och Olle sjunger av Catarina Kruusval. Det är hårda pekböcker som illustrerar kända barnsånger, som Bä bä vita lamm och Ekorr’n satt i granen. Varje sång är en hel bok och ofta är det bara någon rad på varje helillustrerad sida. De här böckerna blir ju automatiskt lite ”extra” eftersom det är en melodi och inte bara en text som hör till. Vissa sånger har ju också gester till som man kan passa på att visa. Och det är roligt även som vuxen att se sångerna framför sig i stället för att bara sjunga orden utan att reflektera. Det blir också lättare för barnet att uppfatta orden i en sång om man samtidigt pekar ut det man sjunger om.

Ett svar till “Tre bra böcker för de minsta”