Skönlitteratur

Detalj ur omslaget till "Anarki och gamla hundar". Bokförlaget Bra Böcker.

Sugen på en lite annorlunda deckare?

Publicerat 19 februari 2016 | Av |

Här kommer ett tips för dig som gillar att bli överraskad och kanske lära dig något nytt om en relativt okänd del av världen och samtidigt få en rolig och spännande deckare på köpet.

Det handlar om Colin Cotterills Den motvillige kommunisten. Det finns fyra delar i serien som är utgivna på svenska och ytterligare sex utgivna på engelska.

Det är en deckarserie med huvudpersonen Dr Siri Paibun, som är en pensionerad läkare som tvångsinkallas till att bli rättsläkare i ett Laos år 1976. Laos blev 1975 en republik med ett marxist-leninistiskt enpartistyre, och kallas officiellt den Demokratiska folkrepubliken Laos. Dr Siri och hans närmaste, måste anpassa sig till den politiska omställningen och serien är rolig men med en allvarlig botten. Landets politik styr Dr Siris liv och han hamnar i både mystiska och absurt knepiga situationer med dödsfall och mord.

Jag har aldrig varit i något asiatiskt land, men denna del av välden fascinerar mig. Laos är ett av världens fattigaste länder, med hög andel analfabeter och med en lång period av krig. Genom Dr Siri och hans närmaste tror jag mig få en inblick i detta lands komplexa historia.

Första boken i serien är Den motvillige kommunisten, sedan kommer Trettiotre tänder, Diskodans för hädangångna och Anarki och gamla hundar. Gillar du sedan serien lika mycket som mig får du fortsätta på engelska, med Curse of the Pogo Stick. Författaren Colin Cotterill är född i London men bor enligt Wikipedia sedan länge i Thailand med ett gäng hundar som inte gillar promenader!

//Lotta Juhlin, bibliotekarie som du oftast hittar på avdelningen för Specialmedia på Stadsbiblioteket Göteborg