Arrangemang
Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Siri Pettersen besöker Stadsbiblioteket Göteborg

Publicerat 14 september 2016 | Av |

Siri Pettersens nyskapande fantasybokserie Korpringarna (Odinsbarn, Röta och Kraften) med rötterna i nordisk mytologi spås av en del bli framtida klassiker. Många, både i hemlandet Norge och utomlands, har berörts och fascinerats av Hirkas öde och den värld Siri Pettersen skriver fram. Hirka är ett Odinsbarn, ett odjur, en pest från en annan värld som sprider röta omkring sig. En av de mytologiska menskr. De som inte har svans och som inte dyrkar Siaren.

I första delen, Odinsbarn, lyckas Siri Pettersen med det svåra. Att presentera en historia och en värld för oss samtidigt som vi anar att världen är så mycket större. Läsaren förstår att det vi läser bara är en del av helheten. I seriens övriga delar Röta och Kraften utvecklas historien och världen, som inte är helt vad vi tror att den är, och vi får veta mer om helheten men ändå inte allt. Resten står vi själva för.

I första bokens första scen är Hirka bara ett spädbarn. Hon hittas i snön vid Korpringarna, ett slags portaler mellan världar. Det är en stark scen som samtidigt konkret illustrerar det utanförskap Hirka från början lever i och är en föraning om de faror hon går till mötes då hon växer upp. Historien växer också genom att inte bara handla om Hirka och Ymslandet utan minst lika mycket om mod, ensamhet och rädslan för det främmande. Mänskliga teman vi känner igen.

Det finns dock värre varelser än Odinsbarn som kommit genom portarna och Hirka bollar inte bara med sitt eget öde i den maktkamp som följer.

Böckerna om Hirka som kom på svenska 2015 och 2016 kommer också bli storfilm i hemlandet Norge. De är Siri Pettersens debut som författare. Till Stadsbiblioteket kommer Siri för att berätta mer om Korpringarna, om Hirka och den värld hon lever i, Ymslandet.