Shafiq Husayn – ett nytt sound

Publicerat 17 februari 2010 | Av |

Shafiq Husayn har gjort ett album, Shafiq En’ A-Free-Ka, som kanske inte är en vattendelare men som tydligt visar på en förändring i musiken, en förändring som pågått under ytan en längre tid.

Allt förändras! Men står man mitt i strömmen är det svårt att se de små gradvisa förskjutningarna. Så är det även med musiken. Dock, det finns musik som är så nyskapande att man omedelbart förstår att – här händer det något! Velvet Undergrounds banan-skiva var väl ett sånt fall, liksom Revolver och Zappa, Grandmaster Flash och Afrika Bambaataa var väl sådana musiker och artister.

Även om Shafiq En’ A-Free-Ka svårligen låter sig placeras i ett fack, så är sammanhanget hip-hop och soul. Shafiq Husayn utgör en tredjedel av hip-hopgruppen Sa-Ra. När man vet det kan man lika gärna glömma bort det! För här kastas man in ut i ett äventyr där soul, jazz, hip-hop och funk vävs samman med psykedliska influenser, musikal och krautrock. Rytmerna är ibland trip-hoppiga broken beats. Men det fina med Shafiq är att musiken smälter samman, svänger och berör. Och visst går den att dansa till! Jag prövade själv några moves till ”Nirvana” i köket häromdagen och det fungerade …, ja bra!

Albumets mest uppenbara hitlåt är Lil´Girl, med souliga svenska Fatima. Fatima bor numera i London och samarbetar med Slum Village och Dam Funk. Hon kommer snart med sin första skiva! När får vi se henne i Göteborg?

En inspirationskälla till Shafiq Husayns musik är väl J Dilla, legendarisk hip-hopproducent från Detroit. Han har fått en hel skara av efterföljare: Madlib, Black Milk, Flying Lotus m.fl. J Dilla gjorde fantastiska samplingar ofta med ett mörkt tonfall och mycket känsla. Dilla är död men hans ljudlandskap fortsätter att sprida sig in i mycket av den urbana musiken. Lyssna t.ex. på Raekwons senaste där han hyllar döde ODB med beats från likaledes bortgångne Dilla eller som sagt var – Shafiq Husayn.

3 svar till “Shafiq Husayn – ett nytt sound”

1. vattendelare eller inte, detta låter grymt bra! finns skivan på biblioteket att låna?

2. Hej – juste att du gillar det! Vi har skivan, om du klickar på länken Shafiq En’ A-Free-Ka i inlägget så kommer du till vår katalog. Där kan du reservera skivan och så får du besked om när den blir tillgänglig.