Facklitteratur, Skönlitteratur

Detalj ur omslaget till "Skriv som en Nobelpristagare" av Kristian Fredén. Ordfront förlag.

Selma Lagerlöf, Alice Munro med flera

Publicerat 11 december 2018 | Av |

Vill du lära dig att skriva som en Nobelpristagare? Då är den här boken för dig.

2018 kommer som bekant ingen författare att tilldelas Nobelpriset i litteratur. Vi får i år nöja oss med att spekulera i vem som kommer att få priset nästa år (eller i värsta fallet året därpå). Och så kan vi ju också läsa om tidigare Nobelpristagare i litteratur!

I boken Skriv som en Nobelpristagare; från Selma Lagerlöf till Alice Munro får vi lära känna sammanlagt tio författare, som alla förärats det högt ansedda priset som i vanliga fall delas ut årligen. Hur är deras litterära stil och hur levde dessa författare sina liv?

Det är Kristian Fredén som skrivit boken om Nobelpristagarna. Fredén är författare, litteraturkritiker samt bibliotekarie på Svenska Akademiens Nobelbibliotek. I sin bok låter han nutida svenska författare kommentera pristagarnas författarskap. Boken innehåller också övningsuppgifter för vidare studier om respektive författare.

År 1901 var första gången som Nobelpriset i litteratur delades ut. Selma Lagerlöf  tilldelades Nobelpriset som första kvinna och första svensk 1909. 1914 valdes hon också in i Svenska Akademien som första kvinnliga ledamot. Lagerlöf debuterade 33 år gammal med den episka sagan Gösta Berlings saga. Då arbetade hon som lärare, eller lärarinna som var den tidens benämning på kvinnliga lärare. Men redan som 7-åring visste Lagerlöf att hon egentligen ville bli författare och hon var också tidigt en ivrig läsare.

En av de övriga författare som tas upp i Fredéns bok är Kenzaburo Oe, som fick motta Nobelpriset i litteratur 1994.  Denne japanske författare lär för övrigt ha fastnat för just naturens psykologiska betydelse hos Lagerlöf. Bland övriga influenser för Oe kan nämnas Jean-Paul Sartre, framförallt i hans tidiga litterära produktion.

Till grund för hans genombrottsroman Mardrömmen ligger sonen Hikaris födelse. Sonen, som föddes med hjärnbråck, har också varit en viktig inspirationskälla i Oes författarskap.

Vi hoppar nu fram till 2013 och Alice Munro. Som första utpräglade novellförfattare, och med en av de kortaste motiveringarna, blev hon årets Nobelpristagare i litteratur.

19 år gammal lyckades Munro för första gången få en novell publicerad. Hon lär ha valt novell-formen eftersom noveller kräver en begränsad skrivtid. Munro anses som mycket framgångsrik i sin genre och hennes stil kan beskrivas som psykologisk realism. 1968 kom hennes debutbok Dance of the happy shades.

Munro berättar om ett tidigt minne som Fredén återger i sin bok; det mycket sorgliga slutet av HC Andersens Den lilla sjöjungfrun gjorde henne mycket upprörd som barn. Hon hittade då på ett annat, lyckligare slut. Känns ju självklart att ett spirande författarskap börjar just så, eller hur?