Boktips, Skönlitteratur

Detalj ur omslaget till "Tsarens dotter" av Gill Paul. Louise Bäckelin förlag.

Romantiska boktips med kunglig touch

Publicerat 8 maj 2019 | Av |

Tycker du också om att läsa historiska romaner som om vartannat varvar drama och romantik? Kanske även med en och en annan historisk kunglighet involverad? Fortsätt i så fall att läsa nedanstående boktips.

Den brittiske författaren Gill Paul har skrivit boken Tsarens dotter med en historisk grund i de omvälvande händelserna i revolutionens Ryssland 1914. En del av boken utspelar sig år 2006 där Kitty Fisher har lämnat sin otrogne make för att undersöka en stuga i USA som hon ärvt från en avlägsen släkting. I andra delar av boken följer vi en spirande romans mellan storhertiginnan Tatiana Romanov och officeren Dimitri. De två historierna visar sig snart ha vissa kopplingar som listas ut först mot slutet av boken. Tsarens dotter är en fantastisk berättelse om en högst komplicerad kärlek och upptrappningen till de fasansfulla händelser som kom att utspela sig i en källare i ett hus i Jekaterinburg 1918. Under händelseförloppet är det lätt att känna med karaktärerna och de hinder de möter i strävan efter att få vara med den man älskar.

Låna Tsarens dotter som e-bok på www.e-gotlib.elib.se där du även hittar instruktioner!

Daisy Goodwins Victoria som nyligen stöptes om till en hyllad tv-serie är också en högst läsvärd bok med kungligheter i centrum. Den 20 juni 1837 blir Alexandrina Victoria arton år gammal drottning av Storbritannien. I boken följer vi Victoria genom hennes första år på tronen där hon utvecklas till en fullfjädrad regent som kom att styra Storbritannien i 63 år. Den största behållningen är den detaljrikedom och inlevelse som man som läsare får följa Victorias inre resa och karaktärsutveckling. Mycket av handlingen kretsar kring hennes relation till sin mor och dennes rådgivare, men kanske allra mest hennes nära förtrogna premiärminister Lord M och senare prins Albert som kom att bli hennes gemål och livs kärlek.

Låna Victoria som bok eller tv-serie på något av folkbiblioteken i Göteborg. Du reserverar enkelt titeln på www.gotlib.goteborg.se eller i appen Biblioteket som du laddar ner på App Store eller Play butik.