Skönlitteratur
Detalj ur omslaget på det franska originalet "Chut". Utgivare: Pocket.

PASSION, BIBLIOTEK OCH LÄSANDETS KRAFT del 3

Publicerat 18 oktober 2012 | Av |

Här kommer det tredje boktipset av Ulla-Britt på temat bibliotek och bibliotekarier.

Hyssj! av den franske författaren Jean-Marie Gourio är den tredje romanen på temat bibliotek/bibliotekarie. Boken är en enda stor hyllning till litteratur och läsande. Liksom i ”Vägen till Los Angeles” blir huvudpersonen, i detta fall en ung, värnpliktig fallskärmsjägare, förälskad i en bibliotekarie. Mathilde, som bibliotekarien heter, beskrivs av den manlige huvudpersonen som ”vacker just för att hon njöt av att läsa” och när hon läste struntade hon i allt annat.” Den trånande unge mannen konstaterar att medan folk som läser i vanliga fall brukar titta upp när de känner sig iakttagna, berördes Mathilde inte alls.

Hur skulle han då lyckas med att vinna hennes hjärta? Själv hade han aldrig haft något intresse av att läsa några böcker men han förstår ganska omgående att hans enda sätt att vinna Mathildes gunst är att försöka verka beläst. Han beväpnar sig med böcker! En bok sticker han in under bältet (Baudelaire), ett par andra böcker i kavajfickorna (Gogol och Balzac)…och så en i byxornas bakficka (Shakespeare). Därefter stödde han Mathilde mot ett träd och kysste henne. Baudelaire mellan deras magar blev varm, och kyssen kommer att följas av många fler…..

Vi får i boken följa hur kärleken och attraktionen utvecklar sig – och handlingen är inte utan komplikationer. För det första är det inte helt lätt att försöka verka beläst, fast man inte är det, och en rad komiska situationer uppstår innan romanen är till ända.

Missa in de två första delarna i den här serien med boktips om romaner i biblioteksmiljö! Del 1 och del 2 .