Boktips, E-böcker, Skönlitteratur

Omslag till Förlåt oss våra synder av Jo Spain. Modernista förlag.

Påskekrim 2: Förlåt oss våra synder

Publicerat 8 april 2020 | Av |

Koppla bort omvärlden och ägna dig åt härlig sträckläsning i påsk!

Ett par veckor före jul upptäcks en äldre kvinna korsfäst vid ett träd i en park i Dublin. På hennes bröst har någon karvat in ”Satans hora”.

Det visar sig att kvinnan varit abbedissa på ett nunnekloster utanför Limerick. Förr om åren fanns ett så kallat Magdalena-tvätteri inrymt i klostret där ogifta gravida kvinnor fick arbeta under slavliknande villkor. Bebisarna adopterades bort med, eller till och med utan, mödrarnas medgivande. Man ryser när man läser om alla grymheter som under decennier utspelade sig inom åtskilliga av de katolska klostrens tjocka väggar. Inte förrän 1996 stängdes det sista tvätteriet.

Det blir den sympatiske kriminalkommissarien Tom Reynolds vid Dublinpolisen som kopplas in på fallet och utan dröjsmål skickas till Limerick tillsammans med ett par kollegor, bland andra Laura Brenden. Hennes moster skickades till klostret 1964, där hon tog sitt eget liv.

Poliserna inkvarteras hos nunnorna och finner sig snart insnöade. Frågan är om också mördaren befinner sig under samma tak? Reynolds är övertygad om att mordet har med händelser i det förflutna att göra; en förfärande historia (som kryper in under skinnet på läsaren) dras fram i ljuset.

Jo Spains storartade pusseldeckare Förlåt oss våra synder är första delen i en serie med Tom Reynolds i fokus.

Förlåt oss våra synder finns också som e-bok. Ladda hem appen Libby, logga in med bibliotekskort och PIN-kod, så är du igång!