E-böcker

Lyssna på ljudböcker. Källa: goteborg.se/bibliotek.

Lyssna på böcker genom din dator

Publicerat 17 oktober 2013 | Av |

Det är ju himla käckt med ljudböcker. Samtidigt som man stryker skjortor, skruvar skruvar eller plockar och donar hemma så kan man läsa en bok, fast med öronen. Perfekt sätt att förena nytta med nöje.

När du pysslar och grejar hemma, kan du lyssna på våra strömmande ljudböcker. Du kan enkelt och snabbt surfa in på vår bibliotekskatalog och låna en ljudbok att ha som sällskap när du diskar. Ljudböckerna finns tillgängliga via webben, så du kan börja lyssna med en gång.

Att ljudböckerna är strömmande innebär att du inte behöver ladda ner någonting, men du måste vara uppkopplad mot internet medan du lyssnar. Ljudboken sparas inte på din dator.

Viktigt att tänka på är att de strömmande ljudböckerna bara fungerar på datorer, alltså en laptop eller en stationär dator. Du kan inte lyssna på böckerna i en mobiltelefon eller på en surfplatta. Ljudboken kan du lyssna på under 28 dagar. Du kan låna två ljudböcker under sju dagar. Tänk på att dessa lån räknas in bland dina e-bokslån.

Så här lyssnar du på bibliotekets strömmande ljudböcker i din dator

1. Gå till www.gotlib.goteborg.se i din webbläsare, eller direkt till http://bit.ly/eljudbok
  2. Sök fram boken du vill lyssna på.
  3. Med hjälp av facetterna, eller rutorna, till vänster kan du begränsa din sökning till barn eller vuxen. Med hjälp av valen i taggmolnet till höger kan du begränsa din sökning till olika ämnen och genrer.
  4. Välj Låna som e-bok

I katalogen hittar du även strömmande språkkurser.

Låna

1. Välj Lyssna på boken.
  2. Ange ditt bibliotekskortsnummer och din pin-kod.
  3. Välj Lyssna på boken.

1. Ljudboken öppnas i en egen ljudboksspelare.
  2. Uppspelningen startar med en gång.

Fortsätt lyssna

1. Gå till http://bit.ly/lyssnaigen
  2. Välj Mina ljudböcker.
  3. Logga in med ditt bibliotekskort och pin-kod.
  4. Starta uppspelningen.
  5. Boken startar där du slutade lyssna

2 svar till “Lyssna på böcker genom din dator”

1. 994 böcker på svenska, 8 böcker på engelska och vardera 1 bok på tyska, franska och spanska
    Vem väljer ut dessa böcker? Kostar den här avlyssningen mycket pengar för biblioteket?
    Jag vill gärna lyssna på tyska böcker, med den enda bok som erbjuds är en kurs i Danska!!!

2. Hej Inga!

När det gäller vårt utbud av e-ljudböcker så är det förlagen som väljer vilka titlar som släpps för biblioteksutlån. Bland de böcker kan vi sedan välja vad vi vill ha i vårt bestånd. Antalet strömmande ljudböcker är begränsat på grund av att det släpps få titlar till oss. Vi har ingen leverantör för strömmande tyska ljudböcker, utan det vi har är övervägande delen svenska titlar. För biblioteket kostar det som ett e-bokslån, 20 kr/lån. För dig som lånar är det gratis.

/Elin