Skönlitteratur

Koltrasten som trodde att den var en ambulans

Publicerat 4 juli 2016 | Av |

Läs om ljud och tystnad i sommar! När jag såg titeln för första gången trodde jag givetvis att det var en ornitologibok med en något skruvad titel. Istället visade sig det vara en bok som hamnar på samhällsfrågor här på biblioteket.

Författaren till denna besynnerliga men otroligt intressanta bok, skriven av journalisten Anders Mildner, tar upp ett av våra samhällsproblem nämligen ”ljudimperialismen”. Ljud och buller som människan har skapat som fullständigt håller på att ta över planeten. Mildner förklarar på ett mycket intresseväckande sett hur vi hamnat i denna situation och vad det innebär för oss, för våra barn och samhället. Det är inte bara vi människor som påverkas, utan även djur och natur. Till exempel störs valars och delfiners kommunikation och navigering av allt buller under vattenytan

Den som har makten bestämmer vilka ljud som är tillåtna respektive otillåtna. Eliten har i alla tider med hjälp av olika medel reglerat ”ljudmattan”, menar författaren och väver även in lite makt- och klassanalys i ljudets historia.

Som lite kuriosa kan nämnas att Mildner själv har ägnat många år att i högsta grad skapa ljud och det som trummis i popbandet Beagle. Inte så konstigt då att han ägnar några av kapitlen åt musik; allt från förälderns ljudande till det lilla barnet, till kompositören John Cage 4 minuter och 33 sekunders långa musikstycke av oavbruten tystnad. En bok om ljud och oljud måste också innehålla berättelser om tystnad, vilket denna bok även gör. Till exempel skräckupplevelsen av klinisk tystnad i ett forskningslaboratoriums totalt ljudisolerade rum!

Hur lät stadsmiljön förr i världen? Den som tror att det var tyst i städerna har fel. Det var ett evigt klapprande, knirrande och tjutande, djur som matades och slaktades, gatumusikanter, kopparslagare och smeder. Kyrkor var inte heller, till skillnad mot nu, tysta oaser. Prästerna i svenska kyrkan klagade över bråk, stök och fylla i kyrkorummen. Så ljudmiljön ändras över tid och påverkas i allra högsta grad av samhällets tekniska utveckling.

En otroligt fascinerande och tankeväckande bok och ett avsnitt handlar faktiskt om en koltrast som ”plågar” sina grannar dagligen genom att låta som en ambulans.

Boken finns både som ebok och eljudbok.

/Anna Eriksson från avdelningen för Natur och Samhälle