Barnböcker

Detalj ur omslaget till "Lilla Sticka i landet Lycka". Bonnier Carlsen förlag.

Klassisk musik inspiration till ny bilderbok

Publicerat 9 maj 2016 | Av |

Martin Widmark är en flitig barn- och ungdomsförfattare. I en ny bilderbok gör han en djupdykning till ett land där ondskan härskar, men som tur är blir slutet på berättelsen ändå lyckligt.

Bach och Mozart har haft ett finger med i spelet då Martin Widmark skapade Lilla Sticka i landet Lycka. Det tycks vara en bra kombination att lyssna på klassisk musik medan man skriver en berättelse för barn, konstaterar jag, när jag läser. Vilken berättelse! Och illustrationerna, av Emilia Dziubak, är bara så fantastiska.

Flickan Julia är huvudpersonen i Widmarks berättelse. En dag försvinner hennes älskade storebror Tomek. Julia är otröstlig. Brodern har betytt allt för henne. Till Julia hade han tillverkat en flöjt och han hade också en likadan själv. Så snäll hennes bror hade varit! Man letar efter honom i flera dagar men han finns ingenstans. Efter flera månader förstår alla att Tomek nog är borta för alltid.

Julias föräldrar ger henne en ny kälke och trots att denna present inte muntrar upp henne, går hon ändå ut för att prova den. I fickan har hon sin flöjt som Tomek gett henne. Hon sätter sig på kälken och åker iväg. När hon tar fart med fötterna får kälken en sådan fart att hon så småningom hamnar under en gran, och därifrån går färden neråt i en tunnel av is. I rasande fart åker hon, och innan färden tar slut, slår Julia i huvudet och allt blir svart. När hon vaknar, likt Alice i underlandet, undrar hon var hon egentligen har hamnat. Och varför kallas hon nu för Lilla Sticka?

Herr Jacobi, som är en skalbagge klädd i frack, hälsar henne välkommen till landet Lycka. Men skenet bedrar och Jacobi är verkligen inte snäll och Julia är på god väg att hamna i en riktigt besvärlig situation. Och i landet Lycka finns det inte någon lycka värt namnet.

När allt ser nattsvart ut hör Julia plötsligt ett ljud som nästan får hennes hjärta att stanna. Ett välbekant ljud kommer från en grotta… Kan det verkligen vara sant att hon hör det hon hör?

Lilla Sticka i landet Lycka ingår i en av våra bokpåsar för högläsning. Läs mer om projektet Läs ♥ högt här!