Skönlitteratur, Stadsbiblioteket Dynamo

Detalj ur omslaget till "17 timmar härifrån". Alfabeta förlag.

Höstens nyheter för elever årskurs 7-9

Publicerat 21 oktober 2013 | Av |

Under hösten provar Stadsbiblioteket Dynamo tillsammans med Angereds bibliotek att hålla i bokträffar för lärare årsukurs 7-9. På bloggen lägger vi efter varje träff upp en litteraturlista med de böcker vi har talat om på träffen.

Tisdagen den 15 oktober 2013 hade vi vår andra bokträff för lärare som arbetar med årskurs 7-9 i Göteborgs stad. Under detta tillfälle presenterade vi höstens nyutgivna skönlitteratur för den unga målgruppen. Vi har här lagt upp en litteraturlista med de böcker vi berättade om. Vi avslutade träffen med att diskutera en bok som vi alla hade läst,  Fjärde riket av Maria Nygren. Några av  de reflektioner som träffens deltagare hade kring boken finns med i detta inlägg.

Bibliotekarierna Daniella och Susanne berättar kort om tre titlar var ur höstens bokflod:

• 17 timmar härifrån Cilla Naumann har skrivit flera böcker om Tom. Denna gång en inre och yttre resa till Colombia.
  • En varm vinter Christina Wahldén är Australienkännare och här får vi följa Alex göra en inre och yttre resa till landet.
  • Fulast i världen Ingrid Olsson om kärlek och maktkamp i skolan. Lätt att läsa och ingen komplicerad historia att följa.
  • Sagoberättaren Antonia Michaelis skriver här om berättelsens kraft, kärlekens kraft, social realism och utsatthet.
  • Mitt bultande hjärta Alf Kjetil Walgermo skriver här en varm och autentisk berättelseom hjärta och smärta på skäraste allvar (att jämföra med Förr eller senare exploderar jag)
  • Lögnen på femte våningen Do van Ranst berättar humoristiskt och fint om vad rädsla att förlora tryggheten i en alltför svajig värld kan få för konsekvenser.

Övriga titlar i höstens utgivning

Fjärde riket – gemensam diskussion

I Fjärde riket, som har blivit mycket omtalad på grund av sitt brännande tema, använder sig huvudkaraktären Blenda av Hitlers manifest för att få igenom förändringar i skolan. Romanen har fått skilda recensioner. Är det här en bok som tilltalar vuxna mer (med kunskaper om Nazityskland) eller kommer även eleverna att hitta till boken och stanna kvar i läsningen? Några lärare på träffen är övertygade om eleverna kommer att välja boken, men att de bör vara goda läsare.  Det framkom också åsikter som menar tvärtom, boken kan upplevas som ytlig och naiv för den elev som har en mer avancerad läsnivå.
Vi pratar om att berättarstrukturen och de utmejslade karaktärerna i Fjärde riket påminner en hel del om Cirkeln av Strandberg och Bergmark Elfgren, men att karaktärerna är mindre trovärdigt utvecklade och underbyggda i Nygrens bok. Varför är det till exempel ingen av bokens karaktärer som uppmärksammar eleven Hedvigs fleråriga tyranni, som inte bottnar i någon önskan om att göra gott? Temat med maktkampen i skolan har också en likhet med romanen Tusen gånger starkare.

Vi tog upp några intressanta experiment på samma tema som det i boken: The Wave och Blåögd-brunögdexperimentet. Vi jämförde även bokens tema med Goldings Flugornas herre.

Vill du läsa mer om Maria Nygren och få recensioner av Fjärde riket i fulltext, använd dig av våra litteraturdatabas Alex.

Lärarnas tips

• Lilla darling (Om att röra sig mellan världarna, klass, förort, kärlek, hbtq)
  • Gangsterbröder (Lättläst från Argasso Förlag, fungerar mycket bra för läsovana killar)
  • Shoo bree – (Fungerar bra att alla i klassen läser som klassbok)

För fler tips från alla ungdomsbibliotekarier i Göteborg se vår blogg.

Om du är intresserad av att bjuda in författare till din skola så kan biblioteken hjälpa till med en författarsubvention som i vanliga fall används till Litteraturveckan varje vår. 2014 blir det ingen samlad litteraturvecka på grund av Stadsbibliotekets ombyggnation, men subventionen går fortfarande att använda. Ta kontakt med Adam Nilsson på Skolbibliotekscentralen för mer information om författarsubventionen till din skola.

Adam Nilsson

Tfn: 031 – 366 28 80,  Mob: 0707-60 23 70

adam.nilsson@afh.goteborg.se

/Tack för en fin bokträff med er lärare. Har ni eller andra lärare frågor så får ni gärna vända er till oss; Susanne Sandström på Angereds bibliotek och Daniella Brummer Pind på Stadsbiblioteket Dynamo