Facklitteratur, Skönlitteratur

Detalj från Välkommen in i min trädgård! av Christina Wahldén. Nypon förlag.

Fem boktips på lätt svenska

Publicerat 10 maj 2016 | Av |

Bibliotekarien AnnaCarin tipsar om fem nya böcker på lätt svenska. Lättlästa böcker har korta meningar och enkla ord. Och de kan vara precis lika spännande och bra som ”vanliga” böcker.

Mödrar och söner

av Theodor Kallifatides

Äntligen. Jag ser fram emot att få läsa Theodor Kallifatides roman Mödrar och söner på lätt svenska. I boken beskriver författaren vackert relationen mellan son och mor. Eller relationen mellan söner och mödrar. Theodor Kallifatides är en mycket uppskattad författare i Sverige. Det här första gången en bok av honom ges ut som lättläst.

Poeten i glasburen
Poeten och kärleken

av Johanna Nilsson

Det är roligt när en bra bok får en uppföljare. Poeten i glasburen med uppföljaren Poeten och kärleken är ett exempel. De handlar om Mahad som arbetar som spärrvakt i tunnelbanan i Stockholm. Han drömmer om att skriva poesi på svenska. Emma passerar ofta glasburen där Mahad sitter. Han blir nyfiken, vem är hon?

Lättläst nivå 3. Poeten i glasburen finns också på lätt arabiska.

Flicka försvunnen
Bedragaren

av Sara Lövestam

Flicka försvunnen, en spännande bok med ett oväntat slut, har fått en uppföljare. I Bedragaren samlar Kouplan burkar för att få pengar. Han saknar sin familj i Iran. Han får ett nytt uppdrag som detektiv. Han ska leta reda på en bedragare som stulit pengar från en känd politiker. Varför kontaktar politikern inte polisen? Det kommer två delar till i serien om Kouplan.

Lättläst nivå 3.

Välkommen in i min trädgård!

av Christina Wahldén

Välkommen in i min trädgård! Du får komma in i författarens trädgård. En trädgård som inte är perfekt. Solen skiner inte alltid och det blåser hårt från havet. Men du får följa författarens drömmar om den perfekta trädgården. Med kryddörter som doftar, insekter som surrar och komposter som frodas. En vacker och poetisk bok.

Bengtssons hemlighet

av Camilla Wallqvister

Många drömmer om att flytta ut på landet. De vill ha lugn och ro. I Bengtssons hemlighet får du följa Johanna som tar steget och flyttar. När hennes får rymmer upptäcker hon att det inte bara är lugnt. Den arge bonden Bengtsson blir ännu argare när han ser fåren på sin mark. En både rolig och sorglig berättelse.

Lättläst nivå 2.

Lättlästa böcker är indelade i tre nivåer så att alla kan välja något som passar.
Nivå 3 = lätt, nivå 2 = lättare och nivå 1 = lättast.

AnnaCarin, bibliotekarie på Stadsbiblioteket Göteborg