Arrangemang

Europas skam – rasister på frammarsch

Publicerat 23 november 2010 | Av |

Sedan dagarna efter riksdagsvalet den 19 september i år är det nu klart att Sverigedemokraterna kommit in i Sveriges Riksdag. Av de 3 204 motioner som lagts under den allmänna motionstiden står det nya riksdagspartiet för 40 stycken. Sammanfattningsvis så har samtliga av de 40 motionerna någonting med asylpolitik, integrationspolitik eller invandring och migrationspolitik att göra.

Partiordförande Jimmie Åkesson (SD) har vid ett flera tillfällen påpekat att partiet inte är ett enfrågeparti och att medlemmar med icke önskvärda värderingar har uteslutits ifrån partiet. Trots den bild av partiet, som Jimmie Åkesson vill ge,  är många skeptiska till det återkommande inslag av invandringsfrågor som SD driver och påståendet att de ska ha uteslutit medlemmar med allt för invandringsfientliga åsikter.

Under Sveriges Riksdags första partiledardebatt i kammaren, sedan valet den 19 september, blev Jimmie Åkesson (SD) hårt attackerad ifrån samtliga partier.

Huruvida Sverigedemokraterna verkligen är ett rumsrent riksdagsparti fritt från rasistiska värderingar är en fråga som sannolikt kommer att fortsätta debatteras. I TV och tidningar runt om i Europa jämförs Sverigedemokraterna med motsvarigheter från andra länder såsom norska, italienska, holländska, franska (och framförallt) danska- motsvarigheter. Agendan är klar, och partiprogrammet är sedan länge undertecknat: stryp eller minska invandring av flyktingar ifrån utomeuropeiska länder, gör det möjligt att ogiltigförklara medborgarskap av personer som begått brott och så vidare.

Hur står det till med den svenska integrationspolitiken egentligen? Människor som tenderar att hålla med SD i frågan, menar ofta att det bara finns ett parti som vågar sticka ut näsan och säga vad de tycker! Andra menar att frågan visst varit uppe på dagordningen hos samtliga partier, men att samtalen förs på olika sätt. SD:s politik handlar om att strypa eller minska invandringen generellt oavsett anledning för de som söker asyl eller uppehållstillstånd. Andra partier menar att det finns en humanistisk syn på integration och flyktingpolitik, vilken innebär att målet måste vara att skapa möjligheter för de nyanlända att så snabbt som möjligt ta del i det svenska samhället.

På vilket sätt frågan ska eller kan debatteras på väljer du, men delta gärna i diskussionen.

Välkommen till Stadsbiblioteket Göteborg, plan 1, måndag 6 december klockan 18.00. På plats finns journalisten Lisa Bjurwall som bland annat arbetar på den antirasistiska tidskriften Expo och som är författare till boken Europas skam. Rasister på frammarsch (Natur & Kultur). Evenemanget arrangeras av Europa Direkt Göteborgsregionen. Fri entré.

Fotnot: Filmen, där Lisa Bjurwall bland annat talar om sin bok, kommer från den liberala tankesmedjan Fores.